Za celý ten marazmus a divadlo okolo „ekológie“ automobilka Škoda, samozrejme, nemôže. Tých 21 190 eur je pravdepodobne skutočne odrazom reálnych nákladov na vývoj a výrobu auta. Dokonca si dovolím tvrdiť, že na ňom fabrika nezarába a v podstate ho predáva za réžiu. Škoda, rovnako ako ďalšie automobilky operujúce na európskom trhu, len hrá podľa stanovených nezmyselných pravidiel. Veľa iných možností, ako prežiť a zarobiť, pri súčasnom tlaku na emisie vlastne nemá. Na vynútené elektromobily v ponuke (ich úlohou je umelé znižovanie flotilových emisií) si má európsky zákazník zvykať. Škoda má len tú smolu, že si u nej, vzhľadom na doterajší predaj benzínového Citiga, vieme porovnať, čo nás to celé elektrické divadlo vlastne stojí.
Elektromobilita niečo stojí, v prípade Citiga iV takmer trojnásobok jeho trojdverovej základnej benzínovej verzie 1.0 MPi.
Dáme vám ju v akcii, šikovnejším doplatí štát
Aby Škoda aspoň čiastočne zmiernila šok z reálnej ceny elektromobilty, okamžite prichádza so zľavou 3600 eur (Bonus Štart). Koncový zákazník tak Citigo iV dostane za 17 590 eur. V porovnaní s inými elektrickými autami dostupnými na Slovensku je to vlastne lacný elektromobil. A aby bolo zamatové pohladenie elektromobility ešte jemnejšie, ako mávnutím čarovného prútika prichádza aj štátna dotácia, ktorá z ceny údajne stiahne ďalších 8 000 eur. Samozrejme nie všetkým, ale len tým, ktorí v tom vedia chodiť a dostanú sa k Citigo iV v rámci uzákoneného „šrotovného“. Takže tu máme rekordne lacný elektromobil s teoretickou výslednou cenou 9590 eur. Má to však dva háčiky. Fabrický bonus 3 600 eur platí len do 30. 11. 2019 (šrotovné začne platiť neskôr) a na „štátnu zľavu“ za ekologickú mobilitu sa vyvoleným poskladáme všetci. Vrátane tých, ktorým bolo určené pôvodné benzínové Citigo, no na jeho elektrický klon už dnes nemajú. Biznis s „ekológiou“ skrátka začína reálne udierať. Mrzuté, pretože samotný produkt za to nemôže a ako alternatívny spôsob dopravy je Citigo iV z technického hľadiska pripravené veľmi dobre.
Trojdverová karoséria a benzínový motor sú dnes minulosťou. Moderná "ekológia" dnes paradoxne podporuje drahé a veľké autá.
Biela nám zdražela
Ďalším paradoxom je príplatok za biely lak Candy. Kým pred dvomi rokmi (oficiálny cenník zo 17.4.2017) za ňu fabrika účtovala 99 eur, dnes vám rovnaké Citigo nalakujú rovnakým odtieňom za 252 eur. Lakovanie metalickými farbami si pritom cenu viac-menej zachovalo (324 eur v roku 2017 proti 379 eur v roku 2019). Inak je jediná dostupná výbava Citiga iV príkladne bohatá a okrem iného obsahuje aj automatickú klimatizáciu, 16-palcové zliatinové disky obuté do pneumatík s rozmermi 185/50 R 16, tempomat, zadné parkovacie senzory, predné, bočné aj hlavové airbagy, či továrenskú záruku 8 rokov/160 000 km na vysokonapäťový akumulátor.