Škoda údajne eviduje až 70 tisíc objednávok na elektrický crossover Enyaq a ak je to skutočne pravda, ide o úspech, ktorý pravdepodobne nečakala ani samotná automobilka. Problém je len v tom, že Enyaq nie je lacný. Základný model stojí takmer 37 tisíc eur a najdrahšia verzia vychádza i bez príplatkov na skoro 54 tisíc.
Chceme tým povedať, že o skutočnom triumfe elektrických áut môže Škoda začať hovoriť až vo chvíli, keď bude môcť svojim zákazníkom ponúknuť aj dostupnejšie elektromobily za 20 až 35 tisíc eur so zaujímavejším obchodným potenciálom. A zdá sa, že vo vývojovom oddelení v Česane práve na takýchto autách pracujú.
Tvrdí to aspoň nemecký Auto Motor und Sport, ktorý vyspovedal svojich informátorov a zistil nasledovné. Škoda Enyaq Coupé, ktorá je veľká zhruba ako Kodiaq, je samozrejme hotová a na trh dorazí v roku 2022. Jej cena však bude v porovnaní so štandardným Enyaqom zrejme o niečo vyššia.
Pod tieto dve vozidlá sa zaradí automobil, ktorý je údajne vyvíjaný pod menom Škoda Elroq. Má ísť o elektrické SUV veľké asi ako Karoq (s rázvorom predĺženým z 2,62 na 2,77 metra), bude postavené na platforme MEB a jeho základné parametre majú byť veľmi podobné Volkswagenu ID.3. Najlacnejší variant má byť k dispozícii s jedným elektromotorom s výkonom 150 koní, ktorý bude poháňať zadné kolesá a s kapacitou 45 kWh by mohol mať dojazd podľa metodiky WLTP okolo 300 kilometrov.
Elektrický crossover Škoda Elorq a veľkosťou Karoqu má byť postavená na základoch VW ID.3.
VW ID.3 je v tejto chvíli dostupný s maximálnym výkonom 204 koní, to by však v prípade Elroqu nemusel byť strop, ak by dostal prednú časť z Enyaqu, respektíve Volkswagenu ID.4. Potom by nová elektrická škodovka mohla mať dva elektromotory s vyšším výkonom a logicky i pohon oboch náprav.
Čistá zadokolka by bola samozrejme lacnejšia, mala nižšiu hmotnosť a tým pádom i vyššiu prevádzkovú efektivitu, na bližšie technické detaily o tomto aute si však ešte budeme musieť chvíľu počkať. Škoda Elorq by mala byť predstavená v roku 2024 a jej základnú cenu Auto Motor und Sport odhaduje na cirka 28 tisíc eur.
Na základoch MEB Small
Najmenším a zároveň najlacnejším mladoboleslavským modelom na batérie má byť ďalší crossover, ktorý bude technicky spriaznený s nedávno predstaveným konceptom VW ID.Life (v sérii ID.2). Na rozdiel od ostatných elektromobilov koncernu Volkswagen je menšia štúdia postavená na skrátenej a navyše otočenej modulárnej platforme MEB.
AMS tomuto šasi hovorí MEB Small, má rázvor náprav 2,65 metra (na úrovni Golfu VIII), predovšetkým ale poháňané predné kolesá. Toto riešenie dovoľuje konštruktérom ponechať v podlahe akumulátory s maximálnou kapacitou 58 kWh (ekvivalent zhruba 22 litrov benzínu), čo by mohlo stačiť na dojazd 400 kilometrov. Ďalšou výhodou je, že auto môže mať jednoduchšiu prednú nápravu so vzperami McPherson a klasickú torznú priečku vzadu, ktorá necháva dosť priestoru na batožinu a konštruktérom relatívne voľné ruky, pokiaľ ide o tvar zadnej časti karosérie.
Táto „malá“ elektrická škodovka vo veľkosti crossoveru Kamiq meno zatiaľ nemá, mladoboleslavskí návrhári však majú údajne v pláne využiť dostupné základy spôsobom, na ktorý sú zákazníci českej značky zvyknutí aj u ostatných modelov. Inak povedané, vývojové stredisko v Česane má z platformy MEB Small vytrieskať čo najviac priestoru pre cestujúcich i batožinu, takže majitelia Škodovky opäť dostanú viac auta za lepšie peniaze ako u analogického Volkswagenu ID.2.
Cena českej verzie ID.2 by mohla byť v porovnaní s originálom približne o 2000 eur nižšia, a aby sme boli konkrétnejší, hovoríme tu o čiastkach v rozmedzí od 20 do 25 tisíc eur. Termín uvedenia na trh? Nemci hovoria, že by sme v štvrtý (s CitigoE iV piaty) elektromobil Škody nemali očakávať skôr ako v roku 2026.
zdroj: auto motor und sport