Z gýča je trend
Rozmerovo sa s dĺžkou 4649 mm zaradí za Kodiaq, ktorý má 4697 mm. Rázvor bude takisto o 2 centimetre kratší, než v prípade Kodiaqu. Dizajnový smer sa drží súčasného jazyka značky Škoda, Enyaq si nerazí vlastnú cestu. Karoséria je aerodynamicky veľmi efektívna, s koeficientom odporu vzduchu 0,27. Pri efektívnej práci so vzduchom pomáhajú aj penumatiky s nízkym valivým odporom. Ak stretnete Enyaq v noci, spoznáte ho okamžite. Po vzore BMW X6 sa zrejme rozmáha nový trend, ktorý opäť evokuje éru tuningu zo začiatku minulej dekády. Crystal Face totiž doslova elektrickému SUV rozžiari tvár, konkrétne prednú masku. Disponovať bude aj funkciou svetelného pozdravu. K prednej maske sa pripoja aj zadné svetlá, ktoré disponujú taktiež dynamickými smerovkami a osvetlenými krištalickými prvkami. Vpredu zas môžete za príplatok dostať aj vrcholné Matrix LED svetlomety s funkciou vyrezávania. K dispozícii bude 7 dizajnov diskov s veľkosťami od 19 do 21 palcov. Kufor má základný objem 585 litrov.
Inžinieri sa sústredili hlavne na priestor v kabíne, čo je doménou každého typu Škody. Aj keď je Enyaq iV kratší, než Octavia, jeho vnútorný priestor je porovnateľný so spomínaným Kodiaqom. Pre zjednodušenie registrovania a legislatívneho testovania rôznych kombinácií výbavy sa značka rozhodla konfigurácie zaobaliť do predpripravených tematických paketov, ku ktorým si môžete nakonfigurovať iba malý počet extra voliteľných prvkov. Milovníkov technológií určite poteší doposiaľ najväčší displej, aký kedy v Škode bol. 13” dotykový systém doplní aj mobilná aplikácia, vďaka ktorej si vozidlo môžete tepelne “predpripraviť” alebo ovládať proces nabíjania. Len treba dúfať, že údajne softvérové problémy sa podarilo vyriešiť. Samotné vyhľadávanie staníc na dobíjanie by mala výrazne uľahčiť karta MyŠkoda Powerpass. S jedinou kartou umožňuje nabíjanie na väčšine nabíjacích staníc v Európskej únii. Okrem toho sa značka ŠKODA angažuje aj pri výstavbe siete rýchlonabíjacích staníc Ionity v celej Európe.
So Škodou už nemusíte riešiť značku dobíjacej karty
Enyaq iV má úplne novú koncepciu pohonu a využíva možnosti modulárnej platformy (MEB) koncernu Volkswagen. Jej základom je tzv. architektúra skateboardu, pri ktorej je akumulátorová batéria pohonu priestorovo úsporne uložená v podlahe karosérie. Dve kapacity batérie, štyri výkonové stupne od 132 do 225 kW, ako aj pohon zadných alebo všetkých kolies pokrývajú rozmanité požiadavky a podmienky využitia. Dojazd sa pohybuje od 390 km do 510 kilometrov v cykle WLTP. Pre karavanistov je určite zaujímavý údaj o ťažných schopnostiach. Povolená hmotnosť brzdeného prívesu je do 1400 kilogramov (stúpanie 8 %), resp. 1200 kilogramov (stúpanie 12 %). Prehľad o všetkých verziách a výkonoch nájdete v nižšie uvedenej tabuľke.
Zaujímavý je údaj o maximálnej rýchlosti. Cestní piráti si s Enyaqom veľa zábavy neužijú, keďže aj verzia RS je obmedzená na 180 km/h. Enyaq RS iV naopak zaujme zrýchlením, keď ho výkon 225 kW (306 k) a 460 Nm vyšle na 100 km/h za 6,2 sekundy. Naopak “najpoužiteľnejšia” je verzia Enyaq 80 iV. Ten disponuje vôbec najvyšším dojazdom (510 km) a stále veľmi slušným výkonom 150 kW (204 k) a 310 Nm. V tejto verzii je však bez pohonu všetkých štyroch kolies. Na nabíjacej stanici je Enyaq schopný prijať až 125 kW. Na takto výkonných nabíjacích stojanoch s jednosmerným prúdom sa najväčšia batéria s kapacitou 82 kWh (netto kapacita 77 kWh) dá za 38 minút nabiť z 5 na 80 % plnej kapacity. V domácej garáži sa Enyaq iV dá nabiť z nástenného wallboxu na striedavý prúd s výkonom 11 kW podľa veľkosti batérie za 6 až 8 hodín. Pre komfortnejšiu jazdu v zime je určite dobré priplatiť za systém tepelného čerpadla, ktoré stláča pod vysokým tlakom chladiace médium. Pri tom vzniká teplo, využívané na zohrievanie vzduchu prúdiaceho cez výmenník. Takýmto spôsobom sa ušetrí približne o 3 až 4 kWh elektrickej energie na 100 km použitej na vykurovanie.
Rozšírená realita a kam zmizla škrabka?
Enyaq iV ako prvý model značky ŠKODA využíva head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý rozdeľuje informácie do dvoch zobrazovacích polí. V blízkom poli, ktoré je situované na prednom okne v primárnom výhľadovom poli vodiča, sa zobrazujú okrem aktuálnej rýchlosti a rozpoznaných dopravných značiek aj informácie asistenčných systémov a pokyny navigácie. Projekčné pole pre oblasť rozšírenej reality je väčšie a je situované vyššie na prednom okne v zornom poli vodiča. Je nasmerované na cestu pred vozidlom, kde sa zobrazujú väčšie symboly ako napríklad smerové šípky pokynov navigácie, symboly asistenčného systému vedenia v jazdnom pruhu alebo adaptívneho tempomatu, ako aj dopravné značky a výstražné upozornenia.
Sci-Fi pokračuje aj pri parkovaní, keď do úzkych miest môžete zaparkovať za pomoci vášho mobilného telefónu. Novinkou je aj funkcia Trénované parkovanie. Pri nej vodič najprv sám uskutoční parkovací manéver na často používané parkovacie miesto, napríklad cez úzky kľukatý vjazd. Systém si jazdu ukladá do pamäte a dokáže túto trasu po stlačení gombíka kedykoľvek automaticky zopakovať.
Škoda vyvinula špecifické prvky Simply Clever pre elektrické vozidlá, ako napríklad čistič nabíjacieho kábla alebo ochranný kryt na nabíjaciu zásuvku a priehradku na nabíjací kábel pod podlahou batožinového priestoru. Absenciu stredového tunela vozidiel so spaľovacím motorom využili dizajnéri spoločnosti Škoda Auto na vytvorenie novej koncepcie interiéru modelu Enyaq iV s novými, inteligentnými odkladacími priestormi. Navyše k odkladacej schránke Jumbo Box s objemom 6,2 litra pod stredovou lakťovou opierkou je v stredovej konzole ďalší odkladací priestor s objemom 11,4 litra. Dnes už ikonická škrabka na ľad sa presťahovala z viečka absentujúcej nádrže na vnútornú stranu veka batožinového priestoru.