Svetovú premiéru modelu Škoda Fabia IV poňala mladoboleslavská automobilka naozaj veľkolepo. Z dôvodu prítomnosti pandémie sa musela prispôsobiť situácii a celé divadlo s odhaľovaním jej podoby a posledných detailov predviedla vo virtuálnej podobe. Musím uznať, že to urobili parádne. A nie je sa čo čudovať, nová Fabia je pre fabriku mimoriadne dôležitým veľkoobjemovým modelom.
Proste veľké malé auto
O náraste vonkajších rozmerov automobilka informovala už v predstihu, pre úplnosť preto len zopakujem, že jej vonkajšie rozmery sú 4108 x 1780 x 1459 mm (rázvor 2564 mm), čím v podstate dorástla, a v niektorých rozmeroch dokonca prerástla o číslo väčšie kompakty spred dvadsiatich rokov. Len na porovnanie, Škoda Fabia IV je dnes väčšia, než niekdajší Golf IV. A väčšia nie je len navonok, ale aj v kabíne, vrátane batožinového priestoru so základným objemom 380 l (+ 50 l oproti Fabii III), ktorý sa po sklopení zadných delených operadiel zväčší na 1190 l. Tak obrovsky sa svet za posledných 20 rokov zmenil.
Nápadité tvary novej Fabie zodpovedajú aktuálnemu dizajnovému jazyku automobilky Škoda Auto a zároveň prezrádzajú príslušnosť ku koncernovej rodine, do ktorej už patria aj nedávno zmodernizovaní súrodenci SEAT Ibiza a VW Polo.
Koeficient aerodynamického odporu novej Fabie IV má hodnotu 0,28 (doteraz 0,32). O lepšiu spotrebu sa starajú aj inovatívne žalúzie pred chladičom, ktoré vraj prí rýchlosti 120 km/h ušetria až 0,2 l/100 km.
Nová Fabia IV ponúka 9 farieb karosérie (vrátane nápaditej oranžovej metalízy Phoenix a šedej Graphite). Čierna Magic a šedá Graphite sú použité aj na kontrastné lakovanie strechy, vonkajších spätných zrkadiel a rámčeka masky chladiča.
Pre Fabiu sú na výber disky kolies s priemermi 18 až 18 palcov.
Pre rodinu aj biznis
Ako hovorí automobilka, Fabiu navrhovali tak, aby vyhovela potrebám rodín aj nárokom obchodných cestujúcich. Jej kabína je naozaj nápaditá, nebola by to pritom Škoda Auto, keby neprišla s novými Simply Clever riešeniami. Okrem palubnej dosky s tvarmi pripomínajúcimi Octaviu tak Fabia prichádza aj s nápaditým nápisom „Fabia“ na boku prístrojového štítu, originálne tvarovanými výplňami dverí či dáždnikom vo dverách. Poriadok v interiéri zabezpečuje nový upevňovací klip v odkladacej schránke v stredovej konzole na kreditnú kartu či parkovací lístok, ako aj gumička slúžiaca ako držiak ceruzky. Viac flexibility prináša odnímateľný držiak na nápoje medzi prednými sedadlami. Nová odkladacia schránka na stredovom tuneli obsahuje odkladací priestor na drobnosti aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Schránka sa umiestni medzi stredovú konzolu a zadné sedadlá a sama sa prichytí.
Zaujímavosťou je nový digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca, základná výbava však zostáva pri analógovom kokpite s trojrozmernými ciferníkmi, dodatočnými kruhovými ukazovateľmi teploty chladiacej kvapaliny a aktuálneho stavu nádrže a Maxi DOT displejom schopným zobrazovať aj pokyny navigácie.
Fabia v kabíne ponúkne kontrastné švy prešívania a dekoračné lišty v medenej a šedej farbe. Súčasťou ambientného osvetlenia je nielen osvetlenie dekoračnej lišty na prístrojovej doske (bielou a červenou farbou), ale aj LED osvetlenie stredovej konzoly, vnútorných kľučiek a LED čítacie lampičky vpredu aj vzadu.
Prvýkrát je vo Fabii k dispozícii prístrojový panel s displejom s uhlopriečkou 10,25 palca.
Pri uvedení na trh bude Fabia dostupná v dvoch výbavách – Ambition a Style. Na zadných sedadlách ponúkne podstatne viac miesta, než niekdajšia Octavia prvej generácie (tá mala rázvor len 2512 mm).
Novinkou je aj dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic a výduchy ventilácie na zadnej strane stredovej konzoly pred zadnými sedadlami.
Škoda Fabia IV ponúka na výber tri systémy infotainmentu. Základný systém Swing s farebným displejom s uhlopriečkou 16,5 cm (6,5") má viacdotykové ovládanie, tuner na príjem digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a štandardne štyri reproduktory vpredu. Bolero s displejom 20,3 cm (8") má aj Bluetooth s hlasovým ovládaním a navyše dva reproduktory s funkciou priestorového ozvučenia (surround) v zadných dverách. Pripojenie smartfónu je možné vďaka bezdrôtovej technológii SmartLink. Nabíjacia priehradka umožňuje indukčné bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.
Nová Fabia IV poskytuje vďaka funkcii Asistovaná jazda 2.0 automatickú podporu vedenia automobilu v pozdĺžnom a priečnom smere. Tento na želanie dostupný systém sa dá aktivovať jediným tlačidlom. Asistovaná jazda 2.0 kombinuje okrem iného adaptívny tempomat (ACC), ktorý do rýchlosti 210 km/h automaticky prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa vozidla idúceho vpredu, a Asistenta jazdy v pruhoch (Lane Assist).
Súčasťou štandardného vybavenia sú airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a bočné hlavové airbagy pre obidva rady sedadiel. Na želanie sú k dispozícii bočné airbagy vzadu a kolenový airbag vodiča.
Na želanie je dostupná aj pružná odkladacia schránka na bočnej stene batožinového priestoru, ktorá sa dá v prípade potreby roztiahnuť na uchytenie predmetov v batožinovom priestore.
Ďalším prvkom je slnečná clona, ktorá sa dodáva ako príslušenstvo pre voliteľné panoramatické strešné okno. Ak nie je potrebná, dá sa zložiť na tretinu a uložiť pod kryt batožinového priestoru.
Prehľad nových Simply Clever riešení vo Fabii IV.
MPI aj TSI
Čo sa týka motorov, ich paletu Škoda Auto prezradila už skôr. Pre zopakovanie preto len spomeniem, že základom je atmosférický trojvalec 1.0 MPI (48 kW/ 65 k a 59 kW/80 k), nad ním prepĺňaný motor 1.0 TSI (70 kW/95 k a 81 kW/110 k) a vrcholom bude štvorvalec 1.5 TSI (110 kW/150 k). Dva najvýkonnejšie motory sú kombinované so sedemstupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG (pre 1.0 TSI 110 k bude štandardom šesťstupňový manuál), zatiaľ čo motory 1.0 MPI a 1.0 TSI 95 k dostanú výlučne päťstupňové manuálne prevodovky.
Johannes Neft, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto zodpovedný za oblasť technického vývoja, hovorí: „Všetky motory generácie Evo nového modelu FABIA sú ešte úspornejšie ako motory predchádzajúcej generácie. Pri motore MPI, ktorý bol vyvinutý pre koncern Volkswagen a vyrába sa v Českej republike, sa podarilo znížiť spotrebu paliva a emisie a zvýšiť výkon o 4 kW.“
Valce motorov 1.0 TSI už nepoužívajú liatinové vložky, steny ich valcov sú ošetrené plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy v celkovej hrúbke len 0,15 mm. Táto vrstva lepšie odvádza teplo a optimalizuje tepelné namáhanie motora.
Technické údaje - Škoda Fabia IV
Všetky pohonné jednotky sa štandardne montujú so 40-litrovou palivovou nádržou. Na želanie je k dispozícii 50-litrová nádrž, s ktorou má Fabia IV vybavená trojvalcovými motormi dojazd vyše 900 km v režime WLTP.