Verili by ste, že s príchodom 4. generácie už stihla Škoda predať cez 5 miliónov kusov Fabie? Fabia sa vyprofilovala na veľmi úspešný kompaktný automobil, z ktorého vyrobili rôzne edície, modely RS a súťažila aj vo WRC. Priblížme si jednotlivé generácie, ktoré si vlastne všetci veľmi dobre pamätáme.

Škoda Fabia I. generácie - začiatok príbehu

Rovnako ako predchodca, aj Fabia pokračovala v dvoch karosériách ako hatchback a kombi. Avšak pridali ešte tretiu, veľmi netradičnú 3-priestorovú karosériu v tejto kategórii. Sedan sa však veľmi neuchytil a preto v ďalšej generácii miesto nedostal.

Všetky 3 karosérie prvej generácie.

Zo začiatku musela Fabia bojovať aj proti sesterskej Felicii, ktorá bola stále v predaji. Pod prednú kapotu prišli aj staré OHV motory, teda 1.4 s 8-ventilovou technikou, ktorá s 3-krát uloženým kľukovým hriadeľom pamätá ešte doby Škody 1000 MB.

Moderné dieselové motory

Okrem menších motorov a slávneho trojvalca 1.2 HTP ste si mohli kúpiť aj opačný koniec, teda dvojlitrový štvorvalec, ktorý si však vybralo veľmi málo majiteľov. Okrem toho ste mohli mať na výber aj vznetové motorizácie, všetky už s priamym vstrekovaním paliva a buď bez preplňovania ako SDI či slávne TDI už so vstrekovaním PD.

Interiér prvej generácie znamenal veľkú zmenu voči Felicii.

Práve takýto motor dostala veľmi netradične aj najvýkonnejšia verzia s prívlastkom RS. Tá mala 96 kW (131 k), 6-stupňovú manuálnu prevodovku či kožený interiér. Mimochodom, prvá generácia prišla so zaujímavými prvkami výbavy, ktoré Felicia nikdy nemala a v tejto triede neboli bežné. Mohli ste si kúpiť napríklad xenónové svetlomety, navigačný systém či zatmavené zadné sklá.

Škoda Fabia II. generácie - divný dizajn a Roomster

V ďalšej generácii sme sa stali svedkami netradičného dizajnu, ktorý sa nie každému páčil. Opäť hatchback a kombi, opäť zážihové aj vznetové motory, tentokrát aj 1.4 TDI s trojvalcom. Do ponuky prišli aj preplňované zážihové motory. Niektoré prvky výbavy sa však stratili, ako napríklad xenónové svetlomety.

Najvýkonnejšia verzia opäť dostala prívlastok RS, tentokrát ale prišla s benzínovou 1.4 TSI s preplňovaním turbom aj kompresorom a 132 kW (180 k). Do ponuky tiež prišli moderné dvojspojkové prevodovky DSG, napríklad spomínané RS s takouto prevodovkou zrýchlilo na 100 km/h len za 7,3 s.

Druhá generácia dostala RS s benzínovým motorom 1.4 TSI

Vznetové motory neskôr prešli zo vstrekovania PD na moderný Common-Rail a pribudol aj najmenší trojvalec 1.2 TDI. Taktiež sme spoznali prvú verziu Fabia Scout s oplastovanými dielmi alebo úsporne ladená GreenLine. Na druhej generácii tiež vyrástol Roomster.

Druhá generácia dostala aj verzie Scout či GreenLine.

Škoda Fabia III. generácia - švihácky dizajn

Donedávna aktuálna generácia prišla v roku 2014. Dostala hranatejšie tvary a priblížila sa vtedajšiemu dizajnovému jazyku značky. Opäť dostala okrem hatchbaku aj kombi verziu. Postavená bola na novej platforme MQB-A0, ktorú zdieľala s koncernovými modelmi.

Tretia generácia bola posledná v prevedení kombi.

Už žiadna RS verzia, i keď veľmi limitovaná Edition R5 sa mohla javiť ako nástupca. Tá mala len 92 kW (125 k). Základom sa stal nový litrový trojvalec, ktorý neskôr s preplňovaním predstavoval jedinú alternatívu. I keď ste si mohli kúpiť aj diesel, v ponuke bol jediný trojvalec 1.4 TDI a aj ten po facelifte v 2018 z ponuky vypadol definitívne. Modernizovaný kúsok dostal za príplatok aj LED-kové predné svetlomety či sledovanie mŕtveho uhla.

Škoda Fabia 4. generácia - pekná, no už bez kombi

Tú predstavili na jar 2021 už len ako päťdverový hatchback, kombi vypadlo definitívne. Do ponuky pribudlo množstvo asistentov, pohonnou jednotkou je litrový trojvalec s alebo bez preplňovania, prípadne štvorvalec 1.5 TSI. Na diesel treba zabudnúť, veľká časť benzínov sa predáva s dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Zdroj: Škoda