Keď český prezident Václav Havel 26. októbra 1994 vyštartoval z Pražského hradu na červenej Felicii, asi málokto tušil, že si o tejto scéne budeme raz písať. Vtedy stál základný model 209 tisíc českých korún, a pre veľkú časť obyvateľstva s priemerným platom okolo 7 tisíc vtedajších korún bola ťažko dostupná. Preto niet divu, že aj keď mohla mať Felicia už „západné“ prvky výbavy, veľká časť áut vychádzala v absolútnom „holobyte“.

Keďže v 90. rokoch sa v Škode Auto plánoval nový model, Octavia, tak dosluhujúci Favorit svojho nástupcu na absolútne novej platforme dostať nemohol. Veľmi modernizovaná verzia s množstvom nových príplatkov tak znamenala jediné, Felicia rozhodne čisto novou generáciou nebola. Skôr to bola hĺbková prestavba.

Zmeny tu samozrejme boli, napríklad hatchback narástol o 40 mm do dĺžky či o 15 mm do šírky. Batožinový priestor zväčšili o 21 litrov na 272 l.

Rok po premiére hatchbacku obohatil ponuku druhý variant karosérie, kombi. To už malo dĺžku 4205 mm a obzvlášť batožinový priestor s objemom 447 l. Pre firmy ponúkala značka Pickup, ktorý nemal ľahkú úlohu. Postupne sa začali predávať aj rôzne edície, ako Atlanta, Sport Line, Color Line, Magic či Family a Mystery.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Moderné prvky na palube

Facelift prebehol v roku 1998, dizajnovo sa model priblížil väčšej Octavii. Vo výbave ste mohli mať už skutočne dostatok príplatkových prvkov, napríklad klimatizáciu, elektrické predné okná, vyhrievané predné sedadlá, 4 airbagy, palubný počítač či kožené čalúnenie a ABS.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Veľkou zaujímavosťou bolo jednoznačne predstavenie Felicie Fun. Tá bola dostupná vždy v žltej farbe a dvojmiestny interiér ste vedeli zväčšiť na 4-miestny cez sklopnú lavicu na korbe auta. Z Funky vyrobili len niečo cez 4000 kusov a dnes je to najvyhľadávanejšia a tiež najcennejšia Felicia, ktorej ceny stúpajú cez 10 tisíc eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na pohon slúžil známy škodovácky štvorvalec 1.3 OHV v 2 výkonových verziách, 40 (54 k) alebo 50 kW (68 k), s jednobodovým alebo viacbodovým vstrekovaním. Od koncernu VW sa pod prednú kapotu dostal aj väčší štvorvalec 1.6 s 55 kW (75 k), či diesel 1.9 D s 47 kW (64 k). Ten bol však na skelet karosérie tak ťažký, že ani dodatočné výstuhy nepomohli a časom sa predné vrchné uloženia tlmičov začali čiastočne posúvať k sebe.

Felicia si zasúťažila aj v rôznych motoristických športoch, ako napríklad Felicia Kit Car.

Škoda vyrobila z modelu Felicia dohromady 1 401 489 kusov. Na dedinách sa s Feliciou môžete stretnúť dodnes a pokiaľ ju totálne nezožrala hrdza (niekto si ju ochránil či pravidelne opravoval), stále ponúka nenáročný servis. Problém je len s dielmi, ktorých kvalita je otázna a je ich stále menej. Aj preto niektoré kúsky už postupne nahrádza mladšia Fabia. Jednoznačnou raritou je Felicia Fun, ktorá ale musí byť bez hrdze, aby som nad takým autom premýšľal. Z bežných verzií sa asi zberatelia zaujímajú o akčné modely ako Mystery či Sport a Safety Line, samozrejme tiež v čo najlepšom stave.

Zdroj: Škoda