Generálny riaditeľ automobilky Klaus Zellmer v rozhovore so stránkou Automobilwoche priznal, že sa Škoda bude musieť zbaviť nie práve malej časti zamestnancov.
„Úspech značky Škoda je postavený na jej rozsiahlej modelovej palete a relatívne nízkych fixných nákladoch,“ povedal Zellmer. „Aby si zachovala schopnosť byť v zisku, automobilka so 41 tisíc pracovníkmi plánuje znížiť ich počet o 15 percent.“ Pracovné miesta majú podľa šéfa Škody „zaniknúť prirodzenou fluktuáciou“.
Mínus 20 15 percent do 2028
Ako si všímajú české médiá, v pôvodnej verzii článku bol dokonca o čosi vyšší údaj. Škoda sa mala postupne zbaviť až 20 percent ľudí, stránka však neskôr toto číslo korigovala.
Portál iDnes sa obrátil na hovorcu firmy a ten slová Zellmera potvrdil a dokonca upresnil časový rámec. „Škoda Auto už mnoho rokov priebežne riadi počet zamestnancov, aby si udržala potrebnú konkurencieschopnosť našich tovární v Českej republike. Súčasťou toho je aj program, ktorý sme komunikovali vlani, a to znížením počtu nepriamych zamestnancov o 15 percent do roku 2028 s využitím prirodzenej demografickej fluktuácie,“ cituje stránka iDnes hovoru Tomáša Koteru.
Tlak na nižšie ceny elektromobilov zráža marže
Kde presne je problém? Klaus Zellmer pre Automotive News Europe uviedol, že na elektromobily má Škoda oveľa nižšie marže než na vozidlá so spaľovacími motormi. Napríklad nový Elroq (31 510 až 44 840 eur) sa síce predáva za relatívne podobné ceny ako ekvivalentne veľký Karoq (od 28 590 do 42 360 eur), ale jeho marže sú podľa Zellmera „výrazne nižšie“.
Aj to je dôvod, prečo Škoda – ako upozornil denník Der Spiegel – definitívne prestala počítať s výrobou vlastnej verzie elektrického mini, ktoré poznáme ako Volkswagen ID.1. Podľa iDnes sa Česi odmietli zúčastniť tohto projektu kvôli neistej rentabilite a VW vraj na každom predanom aute počíta zisk len na úrovni pár stoviek eur.
Vrátia sa Octavia plug-in hybrid
Elektromobilom sa však Škoda kvôli koncernovej politike a pokutám za flotilové emisie nemôže vyhnúť úplne. Aj preto pripravuje výrobu batériového ekvivalentu Octavie, ktorý doplní Enyaq, Enyaq Coupé, Elroq a chystaný Epiq.
Aby Česi túto záplavu elektrických áut s malými maržami kompenzovali, chystajú tiež návrat plug-in hybridnej Octavie, ktorá bola stiahnutá z ponuky v roku 2023.
zdroj: Automobilwoche, iDnes, Novinky