Prvé oficiálne predstavenie štúdie Octavia Combi prebehlo na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom 10. septembra 1997. Sériovú podobu sme spoznali o rok neskôr, 5. marca 1998 na autosalóne v Ženeve.
Prvá generácia dostala ešte motory TDI s rotačným čerpadlom, nezmary s perfektnou spotrebou.
Prvé práce na novom modeli začali už v roku 1992, krátko po začlenení Škody pod krídla koncernu VW. Najprv na základoch VW Golf III, neskôr prišlo rozhodnutie o úplne novej podvozkovej platforme A4.
Prvá Octavia Combi zo 60-tych rokov
Skúsme sa však vrátiť do ešte vzdialenejšej minulosti, do 60-tych rokov minulého storočia. Vo vtedajšom Československu sme vo veľkom obľubovali inú Octaviu Combi. Tá však s tou novodobou mala spoločný len tvar karosérie. Pôvodná Octavia Combi oslovila 54 tisíc zákazníkov, mala vpredu umiestnený motor pozdĺžne, ktorý poháňal zadné kolesá.
Vo výrobe bola od 1961 do 1971, teda už v dobe, keď jazdili 1000 MB s motorom vzadu. Veľmi kompaktné auto s dĺžkou len 4 065 mm malo trojicu dverí a ak ste išli len vo dvojici, dokázali ste odviezť až 1 050 litrov nákladu.
Nepriamy predchodca, Felicia Combi, sa vyrábal súčasne s prvou generáciou.
Novodobá generácia s poradovým číslom 1 mala na dĺžku 4 513 mm a rázvor natiahli na 2 512 mm. Do výbavy dostala moderné systémy, ABS či ESP ste však mali v základných modeloch za príplatok. Moderné motory prebrala z koncernu, prikúpiť ste si mohli xenóny, airbagy, kožu alebo strešné okno.
Obľúbené boli výkonné 1.8 T s 110 kW (150 k), avšak najpredávanejšími boli slávne TDI s rotačným čerpadlom či vstrekovaním PD. Najslabšie s 66 kW (90 k) sú doslova nesmrteľné a stačí im nafta a správna hladina oleja. Aj do kombi verzie dodávali verziu RS s 1.8 T a výkonom 132 kW (180 k).
Už prvá generácia dostala pohon všetkých kolies cez medzinápravovú spojku Haldex.
I keď v prvý rok predaja si kombi objednalo len 15 % zo všetkých záujemcov o model Octavia, už v roku 2001 to bolo 40,5 %. Pri prvej generácii to však neskončilo. Nástupcu dostala 25. septembra 2004, tretia generácia Combi prišla 7. marca 2013. Tá aktuálna, štvrtá, je tu s nami od 11. novembra 2019. Z prvej postupne bude auto kategórie veterán. Teda auto s vekom nad 30 rokov. Avšak nie každý model je hodný "chovu". Určite je najlepším to naj, teda Octavia RS Combi. Na zahodenie ale nebude ani verzia s 1.8 T alebo pôvodné "rotačkové" TDI s 81 kW (110 k). Máte jednu takú doma? V akom je stave?
Zdroj: Škoda
Pôvodná verzia pred modernizáciou mala predné svetlá s mliečnymi krytmi. Hmlovky boli vždy v tele hlavného svetlometu.