Má byť ekologickejšia a jazda s ňou ekonomickejšia a rovnako komfortná ako s naftovými a benzínovými Octaviami. Taká je nová Škoda Octavia G-TEC 2021. Mladoboleslavská automobilka stále verí CNG (Compressed natural gas) a považuje ho za jednu z alternatív paliva budúcnosti. Podobne ako koncernoví príbuzní preto vypúšťa na trh ďalšiu generáciu modelov jazdiacich na zemný plyn CNG, pričom v prípade Octavie G-TEC posiela na trh obidve jej karosárske verzie. Pod ich prednou kapotou je prepĺňaný štvorvalec 1.5 TSI a pod podlahou kufra (a pred zadnou nápravou) vozia tri vysokotlakové nádrže na 17,33 kg CNG.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

S menším dojazdom, než kedysi

Spomínate si na prvú generáciu Octavie G-TEC (Octavia III)? Automobilka vtedy zdôrazňovala najmä fakt, že vďaka pôvodnej palivovej nádrži na 50 l benzínu a prídavným tlakovým nádržiam na 15 kg GNG je jej akčný rádius 1310 km (410 km na CNG + 920 km na benzín), čo bola hodnota, ktoru prekonávala aj vtedajšie naftové verzie TDI. Dnes je situácia iná a platí odlišná legislatíva (homologizácia na CNG ako hlavné palivo umožňuje montáž benzínových nádrží určených len na núdzový dojazd), súčasná Octavia G-TEC tak prichádza s väčšími nádržami na plyn, no podstatne menšou benzínovou nádržou (objem 9 l). Aj tak to však podľa fabriky stačí na dojazd 690 km (500 km na CNG + 190 na benzín).

S minimálnymi úpravami

Ako  tvrdí samotná automobilka, benzínový motor 1.5 TSI si pre dlhodobé spaľovanie CNG nevyžaduje žiadne rozsiahle úpravy, čo pomáha minimalizácii cenového rozdielu medzi verziou motora na benzín a CNG. Agregát je schopný pracovať v Millerovom cykle, disponuje upraveným sacím traktom, iným turbodúchadlom a inými ventilmi (vrátane upravených sediel aj vodítok ventilov). Po väčšinu času agregát jazdí len na CNG, na benzín sa krátkodobo prepína len bezprostredne po doplnení plynu (systém musí zdiagnostikovať kvalitu natankovaného CNG), pri studených štartoch pri vonkajšej teplote nižšej ako -10 °C alebo ak sa plyn minie natoľko, že tlak v nádržiach klesne pod 11 barov (pri maximálnom natankovaní je v systéme tlak 200 barov, do vstrekovacieho systému motora však vstupuje CNG cez redukčné ventily pod tlakom len 5 – 9 barov). A kombinovaná spotreba? Podľa automobilky 3,4 – 3,6 kg CNG/100 km alebo 4,6 l/100 km pri benzíne BA 95 E10. Daňou za umiestnenie tlakových nádrží v zadnom previse je absencia odkladacích miest pod podlahou kufra (+ mierne vyššia pozícia podlahy), čo sa podpísalo na zmenšení objemu batožinového priestoru o rovných 145 l (na 455 l pri limuzíne a 495 l pri Combi).

CNG je považované za neutrálne palivo, menej známou skutočnosťou však je, že do komerčne predávaného CNG na čerpacích staniciach sa primiešavajú aj biozložky. Bioplyn pritom môže tvoriť až 20 % zmesi (v Nemecku bežná prax). Ide pritom o produkty, ktoré je možné vyrábať z rastlinného odpadu (kvasením biomasy), kuchynského odpadu či dokonca zo slamy. Biometán sa dnes považuje za CO2 neutrálne palivo. Pri spaľovaní prírodného zemného plynu produkuje motor 1.5 TSI o 25 % menej emisií CO2, s prímesou bioplynu sa emisie môžu znížiť dokonca o 35 – 40 %. Podľa tvrdenia koncernu VW, v prípade spaľovania bioplynu vyrobeného z rastlinných zvyškov, je možné dosiahnuť až 90 % úbytok emisií CO2 (táto teória, okrem iného, počíta aj s tým, že CO2 by sa produkoval aj pri hnilobných procesoch spomínaných rastlín ponechaných na poliach).