Ak sa budeme baviť o automobilke Škoda a jej horúcej novinke Octavia IV, už teraz je viac-menej jasné, s akými motormi sa u nás v Európe ukáže. Pôjde o tradičné koncernové benzínové aj naftové agregáty TSI a TDI, ktoré v najnovšej emisnej špecifikácii poháňajú aj ostatné aktuálne modely Škody. Štvrtá generácia Octavie, samozrejme, prinesie ich podobu plniacu plnohodnotnú emisnú normu Euro 6, ktorú už koncern Volkswagen bez prepĺňania a priameho vstrekovania prakticky ani nevie obísť. O to zaujímavejšia je však ponuka agregátov pre ruský trh, kde nie sú emisné predpisy ani zďaleka tak prísne a zohľadňujú miestne špecifiká. Podľa automobilky Škoda sa tak aj pod kapotou novinky Škoda Octavia IV objaví atmosférický benzínový štvorvalec 1.6 MPi.
Svetovú premiéru absolvuje štvrtá generácia Škody Octavia Combi už v polovici novembra 2019.
Šetrenie? Ako sa to vezme
Inštalácia starého motora do nového modelu pritom nie je taká samozrejmosť, ako by sa mohlo zdať. Octavia štvrtej generácie totiž používa najnovšiu evolúciu podvozkovej platformy MQB, ktorá je prioritne prispôsobená prepĺňaným agregátom novej generácie. Upraviť motorový priestor novej Octavie podľa požiadaviek staršieho motora preto stojí nemalé úsilie aj peniaze a musí sa automobilke vyplatiť. V prípade ruského trhu s veľkým potenciálom to automobilke evidentne stojí za to a už teraz prezradila, že motor 1.6 MPi pre Octaviu IV ponúkne. Ruský trh pritom neignoruje ani prepĺňané motory TSI, namiesto poslednej evolúcie agregátu 1.5 TSI však väčšina modelov používa ešte starší motor 1.4 TSI (EA211). Bolo by však chybou myslieť si, že je to ten istý motor, aký si pamätáme z Európy. Hoci ide o staršie konštrukcie, aj tie automobilka priebežne upravuje a prispôsobuje miestnym špecifikám (palivo, vlhkosť, vonkajšie teploty a pod.).
V Európe sa atmosférický motor 1.6 MPi naposledy objavil pod kapotou modelu Octavia Tour.
V Rusku iba ako liftback
Zaujímavé je aj to, že na ruskom trhu Škoda ponúkne štvrtú generáciu Octavie výlučne v karosárskej verzii liftback, nepočíta sa ani s ponukou „terénnej“ verzie Scout. V Čechách bude naopak hlavnou hviezdou novembrovej svetovej premiéry Škody Octavia IV verzia Combi, ktorá je na Starom kontinente populárnejšia než liftback. Z konštrukčného hľadiska je výhodou aj vyššia torzná tuhosť verzie Combi. Veľké dvere batožinového priestoru liftbacku si skrátka pýtajú daň v podobe menšej tuhosti. Najvýraznejšie to pocítila Octavia prvej generácie, ktorá musela vo verzii RS dostať za zadné operadlá priečne výstuhy. To pri najnovšej generácii, pochopiteľne, nehrozí a jej podlaha je dostatočne tuhá na to, aby žiadne ďalšie pevnostné výstuhy obmedzujúce jej praktické využitie nepotrebovala.
Spomínate si na ňu? Prvá Škoda Octavia RS musela dostať za zadné operadlá pevnostné výstuhy. To súčasným Octaviam už nehrozí, sú dostatočne pevné aj bez nich.