Na konci januára si pripomíname zaujímavú udalosť v dejinách českej automobilky Škoda Auto, presne 20. januára 1999 sa totiž dostali do služieb Pražského hradu dve Octavie Long vo vrcholnej výbave Laurin & Klement. A o čo že šlo? V druhej polovici deväťdesiatych rokov sa v Čechách uvažovalo nad vozidlom, ktoré by reprezentovalo českého prezidenta a ostatných vrcholných vládnych predstaviteľov. Požiadavkou bolo, aby šlo o auto českej výroby symbolizujúce národného ducha a vernosť tradíciám. A keďže Tatra s osobnými reprezentačnými limuzínami pomaly končila, voľba padla na automobilku Škoda Auto. Vo vývojových strediskách automobilky začali preto pracovať na predĺženej verzii Octavie, ktorá by odstránila najväčší nedostatok bežnej Octavie – málo miesta na zadných sedadlách.
Predĺžené verzie boli k dispozícii výlučne v najvyššej výbave Laurin & Klement.
Príliš vysoká hra
Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, šlo o veľmi náročný projekt predĺženia rázvoru auta o 80 mm. Na rozdiel od konkurencie však šli v Škode cestou rozšírenia B-stĺpika, čo si vyžiadalo viac zmien, než by sa zdalo. Doslova v amatérskych prototypových podmienkach nakoniec vo Vrchlabí a Kvasinách postavili v priebehu dvoch rokov celkovo 19 kusov Octavie Long. Pátrať po ich existencii, je dnes takmer nemožné, niekoľko je ich však bezpečne uložených v zbierkach, kde sa pomaly zhodnocujú. A čo stálo za predčasným ukončením projektu Octavie Long? Predovšetkým príchod skutočnej vlajkovej lode značky – Škody Superb. Odhliadnuc od toho by však bola veľkosériová výroba Octavie Long nerentabilná. Okrem vládnych inštitúcií by totiž nenašla uplatnenie a pri vyššom počte vyrábaných kusov by bola automobilka povinná zachovať vo výrobe nasledujúcich 10 rokov kompletný sortiment náhradných dielcov aj na verziu Long (koberce, vnútorné obklady, karoséria, brzdové vedenia a pod.). A na takýto luxus nemali v čase nábehu výroby prvého novodobého Superba čas ani energiu. Posledný kus Octavie Long opustil automobilku júni 2001.
Medzi príplatkové prvky verzie Long patril aj výklopný stolík na operadle predného spolujazdca.
Verzia Long dostala ešte pred faceliftom číre kryty predných svetlometov.