Aj keď mnohí považovali Favorit či Feliciu za moderné a konkurencieschopné auto, týmito slovami dokážem popísať až novodobú prvú generáciu Škody Octavia. Favorit totiž prišiel na trh pomerne neskoro a Felicia bola stále len jeho rozsiahlou modernizáciou. Až prvá Octavia s modernou platformou koncernu VW dokázala skutočne dorovnať náskok konkurencie. Navyše bola schopná vystúpiť z tieňa lacných áut z východu, kam vždy škodovky na západných trhoch zákazníci i médiá radili.
Najprv to malo byť Toledo
Nie je tajomstvom, že prvá Octavia mala pôvodne vyzerať inak. Ak chcete vedieť ako, stačí sa pozrieť na druhú generáciu Seatu Toledo. Tento dizajn Giugiaro pripravil pre mladoboleslavskú značku, nepáčil sa však vtedajšiemu premiérovi Václavovi Klausovi. Šéf koncernu Ferdinand Piëch jeho námietku uznal a tak sa tvary Octavie museli prerobiť. Asi najväčšou zmenou bol prechod z bežného trojpriestorového sedanu (Toledo II) na praktickejší liftback s lepšie prístupným batožinovým priestorom. A práve táto úprava sa ukázala byť jednou z kľúčových výhod Octavie I.
Prvá verzia s pôvodnými krytmi predných svetiel je dnes už vzácna, mnoho rozbitých áut prestavali na facelift.
Na počiatku (v 1996) ste mali na výber označenie výbav kopírujúce Feliciu, teda LX, GLX alebo SLX. Najluxusnejšia verzia Laurin & Klement nasledovala v roku 1999. Zaujímavosťou bolo umiestnenie predných hmlových svetiel pod kryt hlavných svetlometov. Dole v nárazníku sa totiž podľa dobových správ príliš často rozbíjali. Aj tak ich nemali všetky v sérii, tie najchudobnejšie modely mali namiesto hmlovky len rovnako tvarovaný chrómový dielec, ktorý hmlovku len napodobňoval.
Nové prvky výbavy
Octavia v porovnaní s Feliciou skutočne dospela a dotiahla sa na západné modely aj výbavou. V ponuke sa objavili také prvky, ako napríklad elektricky otvárané strešné okno, automatická klimatizácia Climatronic, neskôr stabilizačný program ESP, xenónové svetlomety, navigácia či tempomat. Konštruktéri pred modernizáciou v roku 2000 zmenili pre vrcholné verzie SLX a Laurin & Klement palubnú dosku, ktorá dovtedy obsahovala aj nápis Octavia. Po facelifte ju dostali už všetky varianty.
Novú výrobnú halu pre Octaviu otváral vtedajší prezident Václav Havel.
Nepatrne sa tiež zmenil dizajn predných svetiel, ktoré dostali číry kryt z akrylátového skla, ktoré sa však objavilo už aj na autách pred faceliftom, ale výlučne vo výbave Laurin a Klement. Dizajnéri pretlačili do výroby tiež celolakované nárazníky, vzadu zmenili svetlá s čírym dizajnom. Prišlo tiež k zmene názvov výbavy na Classic, Ambient či Elegance. A v roku sa ponuke objavila i prvá rýchla Octavia s logom RS.
Mohli ste ju mať aj so starým škodováckym motorom OHV
Na začiatku bol základom atmosférický benzínový štvorvalec 1.6 s výkonom 55 kW (75 koní). Koncern tiež dodal zážihovú jednotku s objemom 1,8 litra s päťventilovými rozvodmi, a to buď bez alebo s turbodúchadlom. Najväčší objem mal dvojlitrový atmosférický zážihový štvorvalec. V roku 1999 automobilka v snahe znížiť cenu skúsila experiment a pod prednú kapotu nasťahovala základnú starú 1.4 OHV s 44 kW (60 koní). Motor, ktorý vo svojich pôvodných verziách poznal ešte karosériu 1000 MB, tak poháňal aj novodobú Octaviu. Našťastie sa pre ňu veľa zákazníkov nerozhodlo a dnes je skôr odstrkovaným modelom.
Octavia mohla mať pre vybrané motory aj pohon všetkých kolies Haldex. Všimnite si, ako v tom prípade uložili zadný tlmič, čo neprispievalo k dobrému utlmeniu odskakujúceho kolesa.
TDI vyrábalo naftu
Čo by to bolo ale za článok o Octavii, ktorý by preskočil legendárne vznetové agregáty TDI. Áno, k dispozícii bola aj nepreplňovaná verzia SDI, tým pravým orechovým bol však štvorvalec 1.9 TDI. Motor, ktorý podľa krčmových rečí skoro vyrábal naftu a znel ako šepot kvetín. Skutočnosť bola samozrejme iná, ale nízku spotrebu a nesmrteľnosť mu nikto nemôže odoprieť. Najjednoduchšie prevedenie s výkonom 66 kW (90 k) a kódom AGR malo obtokovú reguláciu turbodúchadla a ľudia na ňom najazdili státisíce kilometrov. Od roku 2000 sa začali presadzovať aj novšie motory so vstrekovaním čerpadlo-tyska, teda PD (pumpe-düse), v najvýkonnejšej verzii dokonca s 96 kW (131 k) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Octavia RS a GT
Octavia mala aj niekoľko edícii, ale to naj je pre nás samozrejme RS. Preplňovaný benzínový 1,8-litrový štvorvalec ponúkal 132 kW (180 koní) a s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchlil z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Na niektorých trhoch malo „eReSo“ sériovo xenóny, všade však dostalo odlišné nárazníky, trojramenný športový volant či špecifické poťahy a iné ciachovanie tachometra. V Grécku dokonca existovala i verzia GT, ktorá z rovnakého motora dostala až 142 kW (193 koní), čo stlačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h na 7,6 sekundy.
Výnimočná Octavia RS WRC Edition vznikla v počte 100 kusov s poradovým číslom, dnes ju už len tak nenájdete.
Hľadajte nezbastlené kúsky, RS už za málo nebude
Škoda Octavia prvej generácie je nielen v Českej republike, ale aj u náš veľmi výnimočným modelom. Dokázala splniť kvalitatívne štandardy aj na západ od našich hraníc, vďaka svojej antikoróznej ochrane dlhodobo jazdí aj dnes a v nie malých počtoch. A tak zatiaľ čo o vtedajšom Focuse alebo Megane už skoro ani nepočujete, mnohé prvé Octavie stále odkrajujú ďalšie a ďalšie kilometre. Do budúcna už je vhodné zháňať okrem verzie RS aj 1.8 Turbo. Akurát sa pripravte na to, že RS dnes už za pár eur nekúpite, navyše veľa ich skončilo v rukách „tuzerov“. O výnimočnej edícii WRC Edition, ktorá vznikla v počte 100 kusov, je zbytočné písať, tie sú už dávno rozobrané v rôznych zbierkach. Bežné modely tu s nami pri správnej údržbe budú ešte veľmi dlho a do dôchodku sa zatiaľ nechystajú.
zdroj: Škoda Auto