Elektrická Škoda Elroq s atraktívnou cenou: Porazí klasické autá?

So svojím elektrickým SUV prináša Škoda novú dynamiku do debaty o cenovo dostupnej elektromobilite. Novopredstavený model Škoda Elroq sa podľa generálneho riaditeľa Klausa Zellmera cenovo vyrovnáva spaľovacím autom. Základný model novinky Škoda začína v ČR na hranici 799 000 Kč, teda v prepočte zhruba 31 500 eur. Alternatíva so spaľovacím modelom Škoda Karoq stojí na Slovensku od 26 760 eur.

Škoda Elroq je teda v praxi stále o niečo drahšia ako klasické vozidlo so spaľovákom: Drahá výroba u elektrického pohonu je hlavným dôvodom vyšších obstarávacích nákladov na elektromobily. Okrem toho sú elektrické autá často už v základnej verzii lepšie vybavené a výkonnejšie.

Podľa šéfa Škody Zellmera sú vyššie uvedené dva modely SUV z hľadiska vybavenia cenovo prakticky na rovnakej úrovni. „To tu ešte nebolo a bude to rozhodujúci faktor pre dopyt. Som o tom presvedčený,“ hovorí.

Lacné SUV elektromobily? To tu ešte nebolo

Všeobecne platí, že mnohí kupujúci sa stále zdráhajú elektrických áut kvôli ich vysokým cenám, no to sa postupne mení. Prienik Škody do lacnejšieho SUV segmentu prichádza súčasne s poklesom cien modelu VW ID.3, ktorý patrí tiež do skupiny VW.

Aktuálne zmeny v automobilovom sektore však vedú manažérov Škody k obavám. „To ma znepokojuje. Je to neuveriteľný tlak, ktorý systém práve teraz vytvára,“ uviedol Zellmer. Dôvodom sú nové predpisy o emisiách CO2 na úrovni EÚ, ktoré podľa jeho názoru vyvolajú tvrdú konkurenciu o podiel na trhu v segmente elektromobilov.

„Zažijeme bezprecedentný cenový boj v segmente elektrických vozidiel, pretože každý bude musieť dosiahnuť biznisové ciele,“ vysvetľuje šéf Škody v rozhovore pre Handelsblatt. To zníži zisky automobiliek a takisto zníži zostatkové hodnoty elektrických vozidiel.

Koniec spaľovacích motorov: Bude to náročné

Nový elektromobil Škoda Elroq je prvým čisto elektrickým modelom českej dcéry VW v populárnom segmente kompaktných SUV. Tento crossover ponúka rôzne možnosti pohonu a batérií, ktoré umožňujú dojazd viac ako 560 kilometrov podľa WLTP. Rozsah výkonu sa pohybuje medzi 125 a 220 kW (168 – 295 koní). Päťdverové SUV príde na európsky trh podľa očakávaní v prvom štvrťroku 2025.

Zellmer sa tiež vyjadril k otázke ukončenia predaja áut so spaľovacím motorom v EÚ. Pevný termín pre koniec spaľovacích motorov považuje za náročný záväzok, vzhľadom na „náročnú transformáciu“, ktorou automobilový priemysel prechádza.

Okrem toho sa bývalý manažér Porsche radí medzi tých, ktorí obhajujú využívanie syntetických palív s cieľom zachovať tradičný spaľovací pohon. „Musíme mať na pamäti veľké množstvo existujúcich vozidiel so spaľovacím motorom v Európe, ktoré budú na cestách aj po roku 2035. Vidím veľký potenciál v alternatívnych palivách na zníženie emisií CO2.“

Zdroj: Merkur.de