Škoda Octavia G-TEC prichádza so spaľovaním CNG. V kombinácií CNG a benzín dokáže prejsť až 1330 km!
Pod kapotu montujú motor 1,4 TSI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý jazdí za 3,5 kg CNG na 100 km, do ovzdušia vypustí len 97 g CO2 na kilometer a spĺňa emisnú normu Euro6. Octavia G-TEC primárne jazdí na zemný plyn. Vodič sa nestará o prepínanie medzi palivami. Počítač v aute vyberie vhodné palivo tak, aby auto jazdilo čo najekologickejšie.
Škoda Octavia G-TEC má dojazd až 1330 km
K 50 litrovej benzínovej nádrži montujú do Octavie G-TEC aj dve nádrže na CNG, ktoré pojmú spolu 15 kg (97 l) zemného plynu. Plynové nádrže umiestnili za zadnú nápravu, čím odkrojili z batožinového priestoru. Aj napriek tomu ponúka Octavia G-TEC objem kufra 460/1450 l v karosárskej verzii liftback a 480/1610 l vo verzii kombi. S autom dokážete prejsť až 1330 km, z toho 920 km na benzínový a 410 km na CNG.
Tlakové nádoby na CNG montujú za zadnú nápravu
Škoda ponúka Octaviu G-TEC nielen ako ekologické, ale aj ako ekonomické auto a zaujímavú alternatívu k motorizácii 1,6 TDI 77 kW. S cenou 18 270 eur za liftback a 19 070 eur za kombi je G-TEC o 440 eur drahší ako dieselový variant. Pritom pri ročnom nájazde 30 000 km ušetríte 335 eur za predpokladu, že budete jazdiť len na CNG. Investícia sa vám vráti za rok a štyri mesiace. Z porovnania s čisto benzínovým 1,4 TSI vychádza G-TEC ešte lepšie s návratnosťou investície menej ako päť mesiacov.
Porovnanie motora 1,4 TSI G-TEC s 1,4 TSI a 1,6 TDI
Medzi výhody CNG patrí jeho hustota, ktorá menšia ako pri vzduchu. Tým pádom pri nehode, či úniku do ovzdušia nehrozí kontaminácia pôdy alebo vody, ako je to u ostatných palív. Na rozdiel od LPG sa teda CNG nedrží pri zemi a môžete s ním parkovať vo väčšine podzemných garáží.
Aby auto fungovalo tak, ako treba musíte s ním pravidelne do servisu, Octavia G-TEC nie je výnimkou. Automobilka jej skrátila servisný interval výmeny oleja na 15 000 km, každé dva roky mechanici skontrolujú, prípadne vyčistia plniace hrdlo, tesniaci krúžok a plynové zariadenia. Každé 4 roky preveria tlakové nádoby na CNG a po 20 rokoch ich vymenia. Zapaľovacie sviečky a vzduchový filter menia podobne ako pri benzínovom motore. V súčasnosti Škoda prevádzkuje 18 autorizovaných servisov, ktoré dokážu pracovať s autami spaľujúcimi CNG. Nové servisné miesta chcú postupne pridávať.
Ak chcete ušetriť, tak do Octavie G-TEC musíte tankovať CNG. A to môže byť kameň úrazu. Na Slovensku máme zatiaľ iba 10 verejných plniacich staníc CNG, 2 neverejné a asi 20 malých súkromných. Dve verejné plniace stanice nájdeme v Bratislave a po jednej v Komárne, Nitre, Novom Meste nad Váhom, Žiline, Banskej Bystrici, Zvolene, Košiciach a Michalovciach. Stratégia Európskej Únie hovorí, že do roku 2020 by sa mal zvýšiť počet vozidiel s CNG pohon 10-násobne (na Slovensku je aktuálne asi 1400 CNG vozidiel) a vybudovať sieť plniacich staníc CNG v dosahu do 150 km.
Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC
Typ karosérie: | liftback / kombi |
---|---|
Zdvihový objem: | 1 395 ccm |
Počet valcov: | 4 |
Maximálny výkon: | 81 kW / 110 k |
Maximálna rýchlosť: | 195 km/h |
Spotreba CNG: | 3,5 kg / 100 km |
Prevodovka: | 6-stupňová manuálna |
Emisie CO2 CNG: | 97 g/km |
Emisná norma: | Euro 6 |
Objem nádrže: | 50 l benzín / 15 kg CNG |
Objem kufra: | 460 l lifback / 480 l kombi |
Cena: | 18 270 eur lifback / 19 070 eur kombi |
Zdroj: tlačová správa