História modelov spaľujúcich CNG je v koncerne Volkswagen pomerne dlhá. Ani v prípade značky Škoda nejde o absolútnu novinku, naopak, s označením G-TEC sa mohli stretnúť už majitelia predchádzajúcej generácie modelu Octavia. A to je dobrá správa, rovnako, ako vývoj jednotlivých modelov, totiž napreduje aj vývoj jednotlivých komponentov celého pohonu. Novým je aj samotný trojvalec 1.0 TSI použitý na pohon noviniek Scala G-TEC a Kamiq G-TEC.
Kamiq G-TEC je prvým SUV značky Škoda jazdiacim na CNG.
S trojicou oceľových nádrží
Automobilka Škoda Auto sa netají ambíciou osloviť verziami G-TEC modelových radov Scala a Kamiq najmä súkromných klientov (na rozdiel od Octavie G-TEC postavenej vyslovene pre potreby firemnej klientely). „Stlačený zemný plyn CNG obsahuje viac energie než benzín alebo nafta. O 20 % menšie sú aj emisie produkované spaľovaním CNG, pri jeho spaľovaní navyše nevznikajú žiadne sadze,“ pokračuje v obhajobe CNG mladoboleslavská fabrika. Potvrdzuje to aj skutočnosť, že Scala G-TEC ani Kamiq G-TEC nie sú, na rozdiel od konvenčných benzínových verzií 1.0 TSI Evo, vybavené časticovými filtrami. Podľa predstaviteľov automobilky sa však dá „emisná“ bilancia verzií na CNG ešte vylepšiť. „Bilancia verzií G-TEC sa dá výrazne vylepšiť aj tým, že budú namiesto na CNG jazdiť na bioplyn vyrobený z odpadových vôd a poľnohospodárskych produktov, alebo budú spaľovať syntetický plyn,“ hovorí Petr Janeba zo Škody Auto.
V útrobách verzií G-TEC sú tri oceľové nádrže na CNG s celkovou kapacitou 13,8 kg stlačeného zemného plynu.
Trojvalcový benzínový motor 1.0 TSI s výkonom 66 kW (90 k) bol pre spaľovanie CNG (prípadne spomínaných alternatív) údajne technicky upravený, ako presne však už fabrika nekonkretizuje. Z technických údajov je jasné len to, že palivová nádrž na benzín E10 bola zmenšená na 9 l, čím uvoľnila miesto pre tri oceľové tlakové nádrže s celkovou kapacitou na 13,8 kg stlačeného CNG.
Na Sport Paket zabudnite
Scala aj Kamiq G-TEC sú k dispozícii vo všetkých troch výbavových úrovniach, automobilka tak razí politiku slobodného výberu, kedy záujemcov o CNG nijakým spôsobom neobmedzuje. Rozdiel medzi najlacnejšou verziou Active a verziou v najvyššej výbave Style je momentálne 3270 eur v prípade Scaly a 3440 eur pri modeli Kamiq. Určité obmedzenia tu však predsa len sú. Ak chcete verzie G-TEC, musíte zabudnúť na príplatkové Sport Pakety (Ambition aj Style), či balíček Style Comfort. Ak zalovíte hlbšie v cenníkoch, zistíte, že k verziám G-TEC si neviete priplatiť ani navigačný systém Amundsen, alebo audiosystém s desiatimi reproduktormi. Verzie G-TEC vám nedoprajú ani digitálny prístrojový panel.
Zamrzí nemožnosť kombinácie pohonu na CNG a paketu pre zlé cesty (zvýšený podvozok).
Aj bez ťažného a rezervy
Ďalšie obmedzenia vychádzajú z technických limitov áut na CNG. Nádrže na stlačený plyn skrátka zaberajú svoje miesto, a tak by nemalo prekvapiť, že Scala ani Kamiq G-TEC nemôžu mať dvojitú podlahu v kufri, rezervu, ani ťažné zariadenie. Viac však zamrzí nemožnosť kombinovať motor na CNG s podvozkom s voliteľnou tuhosťou (Sport Chassis Control), ani s paketom pre zlé cesty.
Už aj s motormi 1.5 TSI (110 kW/150 k)
Spolu s CNG verziami sa do predaja dostáva aj nový najvýkonnejší motor v ponuke – štvorvalec 1.5 TSI s max. výkonom 110 kW/150 k a krútiacim momentom 250 Nm. V modelových radoch Scala aj Kamiq ho fabrika kombinuje so šesťstupňovou manuálnou, alebo sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Technickou zaujímavosťou je systém odpájania dvoch valcov ACT (Active Cylinder Technology), kedy pri čiastočnom zaťažení riadiaca jednotka motora odpojí dva valce, čím čiastočne šetrí palivo.