Nie je tajomstvom, že koncern Volkswagen si novým dotykovým ovládaním posledných modelov poriadne zavaril (zákazníci si museli zvykať najmä na nepodsvetlenú dotykovú lištu pod stredovým displejom). Ako problém sa ukázal nielen kolabujúci a pomalý softvér palubného infotainmentu, ale aj spôsob jeho ovládania. Dotykové plôšky a čisté hladké línie palubných dosiek bez hardvérových tlačidiel síce vyzerajú moderne a príťažlivo, no väčšinou len v predajniach nových áut. Prax ukazuje, že systémy sú nielenže pomalé (hoci sa situácia aj tu zlepšuje), ale odvádzajú pri šoférovaní príliš veľa pozornosti a po vypnutí vozidla a zhasnutí displejov nepôsobia kvantá odtlačkov nijak príťažlivým dojmom. Automobilky vkladali nádeje do haptickej odozvy dotykových displejov, ani to však neurobilo zázraky. A aj keď vývoj tejto technológie napreduje, mnohí výrobcovia (najmä mimoeurópski) zostávajú verní aspoň čiastočnému ovládaniu pomocou klasických tlačidiel. V budúcnosti sa k nim však pridajú ďalší, jedným z nich bude aj mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

Návrat tradične stvárnených ovládačov do modelov Škoda naznačuje aj štúdia Vision 7S.

Všetko sa vyvíja, klasiku zatiaľ nahradiť nevieme

Správa ako táto je len prirodzeným dôsledkom vývoja nových vecí v moderných autách. Faktom totiž je, že palubných funkcií pribúda a konštruktéri stoja pred neľahkou úlohou natlačiť ich všetky do rovnakého priestoru ako pred rokmi, keď bolo symbolom digitálneho pokroku akurát tak 2-dinové autorádio. Do toho vstupuje ekonomika a efektivita výroby, unifikácia a zohľadňovanie smerovania budúceho vývoja. Hromadné použitie dotykového ovládania palubných funkcií sa preto zdalo logickou cestou. Ako sa však ukázalo, všetkého veľa škodí a príliš veľa dotykových plôch odháňa stále viac zákazníkov ku konkurencii s tradičnejšími ovládačmi. Pohár trpezlivosti skrátka mnohým už pretiekol a po rokoch lojálneho prístupu menia značku. Argument, že mladí zákazníci sú dnes s dotykovým ovládaním svojich smartfónov zžití a tak im nebude podobný systém v aute robiť problém, v reálnom živote neobstál. Minimálne ich stále nie je dosť na to, aby sa výrobcom oplatilo hodiť tradičnejšie uvažujúcich zákazníkov „cez palubu“.

Na dotykové ovládanie dnes stavil aj koncern VW, hoci je pravdou, že pri každej svojej automobilke v inej miere. Mladoboleslavský producent Škoda Auto nie je výnimkou, po skúsenostiach s ovládaním v niektorých aktuálnych modeloch však pozmení prístup a vybraným funkciám vráti ovládanie pomocou hardvérových tlačidiel, či otočných koliesok. Potvrdzuje to aj štúdia Vision 7S, ktorej koncept ovládačov sa má nakoniec dostať do nových generácií pripravovaných modelov. S veľkou pravdepodobnosťou sa rovnakým prístupom stretneme aj pri Octavii piatej generácie. Malo by ísť o príspevok ku komfortu obsluhy, ergonómii a intuitívnejšiemu ovládaniu nielen klimatizácie, či audiosystému, ale aj komfortných a bezpečnostných funkcií. Do akej miery (a v akej podobe) sa nakoniec klasické tlačidlá v nových škodovkách presadia, zostáva zatiaľ tajomstvom.

Staršie generácie koncernových modelov zostávajú dodnes verné tradičnej schéme s klasickým ovládaním niektorých funkcií. Zdá sa, že vyvážená kombinácia tradičných ovládačov a dotykových displejov zostane pre väčšinu zákazníkov najšťastnejším riešením.

STE PRIAZNIVCOM DOTYKOVÉHO OVLÁDANIA V AUTÁCH?
  • Áno ( 5% )

     

  • Nevadí mi ( 2% )

     

  • Len v obmedzenej miere ( 27% )

     

  • Nie ( 66% )

     

Odpovedalo 3560 ľudí