Zákazníci súčasných áut to už veľmi neriešia, ale zatekanie do nových áut bol kedysi dosť vážny problém. Samozrejme súvisel s vtedajšími technológiami, používanými materiálmi a v prípade áut z bývalého Východného bloku, často aj s nekvalitou výroby (anglické automobilky s ňou paradoxne bojovali dosť často tiež). Napriek novým technológiám si musia fabriky kvalitu výroby a konštrukčného návrhu v tejto oblasti postrážiť aj dnes. Automobilka Škoda Auto posiela svoje autá do „mokrej“ komory od roku 1982, teda od čias výroby modernizovanej „Užovky“ (Škoda 105 – 120, Garde). S vývojom áut a rastúcich nárokov na kvalitu však priebežne vylepšuje a sprísňuje aj kontrolu ich vodotesnosti. Najnovšie pridala do repertoáru skúšok aj kontrolu vodotesnosti v náklone. Že je to banalita? Nie tak celkom. Skúste 1,6 t ťažké auto torzne skrížiť a pozorujte, čo to robí s tesneniami okolo dverí. Boli by ste možno prekvapení.

Do vodnej komory začali v AZNP Mladá Boleslav posielať už posledné verzie "Užoviek" Š 742. Odvtedy sa skúšky vodotesnosti podstatne sprísnili.

Pošleme ich do dažďa na niekoľko hodín

Medzi základné skúšobné programy patrí simulácia dažďa. „Skúška bežne prebieha rádovo desiatky minút, ale vykonávame aj dlhodobé, ktoré trvajú niekoľko hodín,“ dodáva člen skúšobného tímu Jakub Vochvest k prevádzke skúšobne. Základný „dážď“ má prietok vody 25 litrov na štvorcový meter za minútu, ale skúšobňa vie vyvinúť aj dvojnásobný výkon, ktorý má simulovať monzúnový lejak. Okrem rozšírenia jednotlivých programov teraz dokáže fabrika otestovať viac áut. „Vďaka modernizácii rozšírila skúšobňa vodotesnosti svoje možnosti v oblasti testovania zatekania do vozidiel a zároveň aj zdvojnásobila svoju kapacitu,“ hovorí Jaroslav Kasl, vedúci oddelenia riadenia kvality značky Škoda.

Pomocou digitálnych snímačov rozmiestnených vo vozidle dokážu technici presne analyzovať, kde dochádza k prípadnému zatekaniu do auta.

Aj v náklone

Podstatnou zmenou v testovacích procedúrach je teraz testovanie auta v bočnom náklone. Umožňuje to nová skúšobná stolica schopná ľubovoľne dvíhať jednotlivé kolesá, čím dokáže nasimulovať nielen parkovanie auta na svahu, ale aj kríženie karosérie. Fabrika zároveň prezrádza, že súčasťou skúšok je aj simulácia tlakového umývania auta tzv. „wapkou“, keď je na auto voda striekaná pod tlakom 60 – 90 barov. Všetka voda používaná pri skúškach je vraj recyklovaná, v uzavretom okruhu pritom obieha len 10 m3 vody. „Za minútu zrecyklujeme až 375 litrov, pri intenzívnej prevádzke ide až o 1000 m3 mesačne,“ upresňuje Pavel Novotný zo skúšobne. Pri čistení voda prechádza hrubými i jemnými filtrami a každú noc je dezinfikovaná UV žiarením. Voda v okruhu sa vymení raz mesačne a do kanalizácie odteká vyčistená.

Spomínate na fešácku Škodu 110 R s jej bezrámovými oknami. Mali len jediný problém - netesnili a tieklo okolo nich do auta.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Škoda Auto