Škoda typ Superb vyrábala už pred druhou svetovou vojnou. Bol to luxusný sedan so 6 a 8-valcovými motormi a skutočne impozantnými rozmermi cez 5 metrov. Novodobý Superb tak prišiel ako nástupca v kategórii, kam ale s prvou generáciou len ťažko vzdoroval konkurencii z Nemecka. Avšak nepredbiehajme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvá generácia

I keď po predstavení Superb-u nám ukázali aj iný variant karosérie, koncept Tudor, do výroby sa nikdy nedostal. Prvá generácia tak vždy zostala v predaji len ako 4-dverový sedan. Kombi aj napriek príbuzenstvu s Passatom nikdy neprišlo do výroby, čo mnoho ľudí považuje za najväčšiu chybu prvej generácie.

Základnou koncepciou pre Superb 3U4 bol Passat B5, alebo 3B, ktorý prišiel v roku 1997. Superb v roku 2001 tak prichádzal s už 4-ročnou technikou a vydržal s ňou vo výrobe až do roku 2008. Veľmi neobvykle tak s pohonom predných kolies spájal motory uložené vpredu pozdĺžne, čo bolo typické práve pre Passat B5, či modely Audi, z ktorých vychádzal práve aj spomínaný Passat.

Obľubu si získal s TDI motormi.

Aká je to trieda?

Okrem už spomínaného problému s chýbajúcou karosériou kombi mal Superb prvej generácie veľmi ťažký boj medzi konkurenciou. Automobilka totiž prvú generáciu veľmi rada prezentovala ako automobil z vyššej strednej triedy. Dokonca tam napríklad rozmermi či rázvorom aj mohol patriť (rázvor 2 803 mm bol totiž len o necelé 3 cm menej, ako BMW 5 E39). Rozmery sú však jedna vec a to nie jediná, ktorá zaradí auto do kategórie a teda aj ku konkurencii.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Superb prvej generácie totiž na konkurenciu z Nemecka strácal v oblasti motorov, jazdných vlastností ("obyčajná torzná priečka" bola a je v tejto triede skutočne neakceptovateľná) či ponuky výbav. Jeho skutočnou konkurenciou bola skôr dobová Vectra, Mondeo či Peugeot 407. Pri natiahnutom rázvore sa v dobových testoch sťažovali novinári aj na jazdné vlastnosti.

Ponuka motorov bola skôr zameraná na vznetové koncernové jednotky. Základom bol zážihový atmosférický dvojliter, vyššie stál preplňovaný 1,8T (najlepší kompromis medzi zážihovými motormi) a najvyššie bol 2,8-litrový V6. Vznetové motory mali najprv zdvihový objem 1,9 a 2,5 litra. Menšie využívali vstrekovanie PD, väčší rotačné čerpadlo VP44 známe svojim sebazničením v najnevhodnejšom momente. Väčšia V6 TDI tu bola už v inovovanej verzii a tak netrpela ani toľko na zadierajúce vačky. Na konci života sa objavil nový motor 2,0 TDI tiež ešte so vstrekovaním PD, ale už s filtrom DPF. Motory vždy poháňali len predné kolesá.

Časom budú najcennejšie V6 motory.

To, že prvá generácia stále nižšie, ako sesterský Passat, jasne dáva najavo napríklad fakt, že Superb nikdy k známej 96 kW verzii TDI motora nedostal 6-stupňovú manuálnu prevodovku, tá zostala rezervovaná Passat-u. Prvú generáciu napríklad využívali aj na Pražskom hrade ako prezidentský automobil, avšak po úprave s ešte predĺženým rázvorom. Úspech prvej generácie tak nebol príliš veľký, dokopy predali len niečo cez 130 tisíc kusov. Ďalšie generácie boli úspešnejšie.

Druhá generácia

Tá prišla na trh v roku 2008. Využívala už tradičné usporiadanie, teda motor vpredu uložený priečne a pohon predných alebo všetkých kolies. Navzdory zväčšovaniu áut Superb druhej generácie pri náraste dĺžky prišiel s kratším rázvorom. Priestor v interiéri však vďaka zmene pohonu narástol a to obzvlášť na zadných sedadlách.

Pre toto bol Superb druhej generácie dlho známy.

Už aj Common-Rail

Automobil dostal napríklad zaujímavé otváranie zadných výklopných dverí pri liftbacku, buď len na štýl sedanu s výklopným kufrom, alebo ako liftback, kde sa s kufrovými dverami otváralo aj sklo (na štýl Octavie). Do ponuky prišli miesto hydromeničových DSG prevodovky, vstrekovanie PD vystriedal moderný Common-Rail a V6 TDI odišli do zabudnutia.

Miľovníci viac valcových motorov však nemuseli smútiť, do ponuky prišiel 3,6-litrový V6 FSI z koncernu, ktorý vo veľkom využívali aj diaľničné Superb-y našej polície. Zážihové štvorvalce dostali už len preplňovanie, vznetovým základom sa stal 1,6 TDI aj vo verzii Greenline s úspornými prvkami.

Facelift priniesol najväčšiu zmenu v oblasti svetiel.

V roku 2013 prišiel výrazný facelift, ktorý zmenil obzvlášť predné aj zadné svetlá. Koniec produkcie nastal už po 2 rokoch, keď nám v 2015 predstavili tretiu generáciu Superb. Z druhej generácie vyrobili aj s podielom kombi modelov cez 600 tisíc kusov, čo je neporovnateľne viac, ako v prípade tej prvej.

Aktuálna generácia

Tretia generácia je stále aktuálnym modelom a tak do tejto kapitoly starších áut ešte veľmi nepatrí. Po modernizácii v 2019 však postupne dosluhuje a Škoda plánuje predstavenie štvrtej generácie. A tradičný sumár cien modelov Superb? Nuž, 20 rokov je málo na to, aby bolo auto tejto kategórie cenovo vzácnym. Časom budú samozrejme drahšie šesťvalcové benzínové motory, najlepšie s maximálnou možnou výbavou. Zvyšok dojazdí aj napriek nadpriemerne odolnej karosérii proti hrdzi.