Automobilový svet rozhodne nežije len dianím na európskej motoristickej scéne, ktorá momentálne hľadá svoj smer a prechádza veľkými legislatívnymi zmenami. Fabriky cítia potenciál aj vo zvyšku sveta, pričom Čína už často nie je hlavnou témou dňa. Stále častejšie sa hovorí o Indii, ktorá sa momentálne formuje na tretí najväčší trh (po Číne a USA) a je zároveň miestom, kde sa predáva najviac áut v cenovom rozpätí 7 000 – 10 000 eur na svete.
India má potenciál, vyvinieme auto špeciálne pre ňu
Koncern Volkswagen nechce ostať stranou, a tak vyvíja intenzívne úsilie, aby si z indického trhového koláča odkrojil čo najviac. Pod hlavičkou automobilky Škoda (má pod palcom všetky aktivity koncernu VW v Indii) tu vzniklo veľké technologické centrum, ktoré sa má zamerať na nové technológie a vývoj modelov, ktoré koncernu VW pomôžu zvrátiť nepriaznivú situáciu na trhu (momentálne indický trh zažíva prepad predajov), vyťažiť z nej a nakoniec z celej situácie vyjsť ako veľmi silný hráč na trhu. Celý projekt nesie oficiálny názov India 2.0 a symbolizuje nový začiatok aktivít značky Škoda na miestnom trhu.
Škoda momentálne v Indii vyrába štyri modelové rady áut. Čoskoro majú pribudnúť ďalšie. Rapid je tam sedanom, hatchback Indovia nechcú.
India je veľmi špecifickou krajinou, dokazuje to aj Gurpratap Singh Boparai, šéf spoločnosti Škoda Auto India Private Ltd.
Auto pre Indov bude prevažne indické
Prvým hmatateľným výsledkom novej stratégie spoločnosti má byť úplne nové SUV s cenou tesne presahujúcou 10 000 eur. Tajomstvo nízkych výrobných nákladov treba hľadať v dodávateľoch. Podľa zámeru má byť až 95 % komponentov auta indických. Novinka bude stáť na novej podlahovej platforme MQB A0 IN (od európskej MQB A0 sa líši pevnejšou konštrukciou a bližšie nešpecifikovanými detailmi) a bude vyhovovať prísnejším emisným a iným legislatívnym nárokom, ktoré začnú v Indii platiť od roka 2020. Lacné SUV by sa malo predstaviť na prelome rokov 2020-2021 a bude určené pre viac trhov (Európa medzi nimi nie je). Rovnaký recept automobilka použije aj pri vývoji ďalšieho, ešte lacnejšieho modelu, ktorého celková dĺžka nepresiahne 4 metre.
Technologické centrum automobilky Škoda v meste Chakan sa postará o modelovú ofenzívu na indickom trhu. Zamestnáva 250 odborníkov na výskum a vývoj.
Koncern zároveň sleduje trendy a legislatívny vývoj v tomto regióne. Ak si to teda situácia vyžiada, Škoda tu začne aj s výrobou elektromobilov a zložitejších hybridných modelov. Vzhľadom na logistiku, ceny surovín a nálady na mzdy by tu vedela elektromobily vyrábať lacnejšie, než v Európe. Tie by potom následne vedela exportovať aj na Starý kontinent. Ako by táto skutočnosť ovplyvnila zamestnanosť v európskych fabrikách koncernu, Maier nekomentoval. Dočkáme sa teda indických škodoviek v Európe? Vylúčené to podľa vedenia koncernu VW rozhodne nie je.
Hatchback Indov nezaujal
Škoda začala svoje predajné aktivity v Indii pred jedenástimi rokmi s modelom Fabia II. Jej päťdverová karoséria (hatchback) na trhu plnom sedanov však veľmi nezaujala. V roku 2010 chcela Škoda dokonca rozbehnúť spoluprácu so značkou Suzuki, s ktorou chcela Fabiu upraviť podľa miestnych požiadaviek. K spolupráci však nakoniec nikdy nedošlo. Ponuka automobilky sa však postupne začala upravovať podľa požiadaviek miestnych zákazníkov a dnes sú indické verzie modelov výrazne iné ako európske špecifikácie. Iný je tak napríklad aj model Rapid, ktorý sa pod rovnakým menom ponúkal v Indii aj Európe zároveň. Ich rozdielny charakter nedokazuje len karoséria (sedan vs. hatchback, resp. liftback), ale aj motorová paleta indickej verzie. Buď ju poháňa atmosférický benzínový štvorvalec 1,6 MPi (77 kW/105 k) alebo naftový štvorvalec 1,5 TDi (81 kW/110 k). Rozdiely v motorovej palete by sme však našli aj v ostatných modelových radoch.
Škoda Rapid je v Indii k dispozícii aj vo výbave Monte Carlo.
Indickému Monte Carlu nechýbajú ani typické farebné sedadlá.
Takto vyzerá kabína indickej Škody Rapid 1.5 TDi CR.
Indické škodovky sa od európskych líšia aj v riešení niektorých detailov.