Automobilka Škoda Auto prichádza s oficiálnym oznámením, že už aj pri motoroch 1.0 TSI Evo (EA211) končí s oceľovými vložkami valcov a steny valcov už bude uravovať plazmovým nanášaním ochrannej vrstvy priamo na hliníkový odliatok bloku. Do novej technológie údajne investovala 29 miliónov eur a motorom zabezpečí nižšie vnútorné trenie, vyššiu efektivitu spaľovania (ide o lepší prenos tepla v stenách valcov) a lepšie emisie.
Najskôr sústruženie, potom laser
Počas výrobného procesu sa spaľovacie priestory najskôr upravia sústružením a následne nastúpi do služby laser s výkonom 1,5 kW, ktorý steny zdrsní aby mala nová, plazmou nanesená vrstva vyššiu priľnavosť. Technológia laserového zdrsňovania vytvorí na každom milimetri zdvihu desať jemných drážok s hĺbkou 40 mikrometrov. Ako uvádza automobilka, celá operácia prebieha v ochrannej atmosfére dusíka, aby sa ošetrované povrchy neznečistili a laserový lúč pracoval s potrebnou presnosťou.
Doterajšie oceľové vložky boli hrubé 4 mm, nová ochranná vrstva stien valcov má hrúbku 0,15 mm.
Nastupuje plazma
Plazmový plyn zastupuje zmes vodíka a argónu, pričom počas procesu nanášania ochrannej vrstvy prechádza horákom každú minútu 4,5 l vodíka. Do plazmy rozpálenej na 15 000 °C privádzajú oceľový prášok pozostávajúci zo železa, kremíka, mangánu a ďalších prísad. Po aplikácii na steny valcov tu vznikne ochranná vrstva hrubá 250 mikrometrov, ktorej hrúbka sa následným honovaním zmenší na 150 mikrometrov. Oficiálna správa automobilky zároveň uvádza, že za účelom kontroly je počas procesu každý valec niekoľkokrát kontrolovaný presným meraním. Najskôr po zdrsnení a následne po nanesení a finálnom opracovaní nanesení ochrannej vrstvy. Škoda len, že sa v správe neuvádzajú dodatočné servisné informácie o životnosti ochrannej vrstvy, jej odolnosti voči aktuálnym a v blízkej budúcnosti pripravovaným palivám s vyšším podielom biozložiek, ani o prípadných servisných technológiách určených na opravy povrchov spaľovacích priestorov motorov 1.0 TSI Evo.
Motory s novou ochrannou vrstvou na stenách valcov bude fabrika montovať do modelových radov Fabia, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq aj do vozidiel Škoda Octavia e-TEC s mild-hybridnou technológiou.