Škoda sa pred pár týždňami pochválila zaujímavým jubileom. Ako prvá značka koncernu Volkswagen začala pôsobiť v Indii pre 25 rokmi. V januári 2000 položila základný kameň prvej továrne v meste Čhátrapati Sambhadžinagar a od roku 2018 stojí v čele všetkých koncernových aktivít v regióne. Momentálne však Škoda i VW riešia vážny spor s miestnymi autoritami.

Podľa nemeckej stránky Automobilwoche požaduje indická vláda po spoločnosti Škoda Auto Volkswagen India približne 1,4 miliardy dolárov.

Problém je vo výške účtovaných colných sadzieb

Má ísť o doplatok za porušenie pravidiel týkajúcich sa dovozu komponentov na výrobu nových áut. Škoda za jednotlivé dielce zaplatila clo vo výške od 5 do 15 percent. Pre väčšie konštrukčné celky však platia výrazne vyššie sadzby od 30 do 35 percent. Na kompletne hotové dovážané vozidlá sa v Indii vzťahuje dokonca 100-percentné clo.

Hovorca automobilky Škoda pre Automobilwoche oznámil, že prebiehajúce konanie výrobca nemôže momentálne komentovať.

Ohrozená je práca pre 6000 zamestnancov

V súčasnosti samozrejme nie je jasné, či Škoda, respektíve VW bude musieť uvedenú čiastku uhradiť. Právnik nemeckého koncernu v Indii však (citovaný agentúrou Reuters) preventívne pripravuje veľmi nepríjemný scenár. Naznačil, že sa v tomto prípade rozhoduje „o živote a smrti“ firmy zamestnávajúcej až 6000 ľudí.

Jeho prehlásenie nakoniec spomína výrazne vyššiu čiastku, ktorá by sa mohla spolu s pokutami vyšplhať až na 2,8 miliardy dolárov.

Ďalšie súdne pojednávanie už vo štvrtok

Súdne konanie v tomto spore pokračuje vo štvrtok, 27. februára 2025. Tamojší colný úrad už ubezpečil najvyšší súd v Bombaji, že nemá v pláne zabaviť žiadnu z dodávok spoločnosti Škoda Auto Volkswagen India Private Limited. Zároveň ale zdôraznil, že by sa ŠAVWIPL „mal prispôsobiť“ a „nehrať sa na obeť“.

Ako upozorňujú nemecké médiá, v tejto chvíli sa nehrá len o Volkswagen či Škodu. Predovšetkým fakt, že vláda požaduje dane a clá spätne za uplynulých dvanásť rokov, by mohla viesť k neistote a vážne ovplyvniť ochotu zahraničných spoločností investovať v Indii!

Trh s obrovským potenciálom

Tamojší trh s 1,4 miliardou obyvateľov je považovaný za veľmi perspektívne miesto s obrovským rastovým potenciálom, pričom len samotný Volkswagen v Indii investoval len za posledných pár rokov až 1,5 miliardy eur do vývoja i výroby. Mimochodom, Škoda sa do Indie vydala šesť rokov pred VW či Audi a je pre ňu kľúčovým zahraničným trhom.

Indii pritom dominujú medzinárodní i domáci konkurenti Suzuki-Maruti, Hyundai a Tata Motors a tamojší zákazníci sú veľmi citlivý na ceny. Aj preto Škoda vyvinula špeciálne pre tamojší trh hneď tri nové modely: Kylaq, Kushaq a Slaviu. Vlani sa ich však podarilo vyrobiť a predať len 32 800 kusov, aj keď tieto čísla sú bez malého crossoveru Kylaq, ktorý sa začal vyrábať až v decembri 2024. S ním by Škoda chcela v Indii prekonať v roku 2026 hranicu 100 tisíc predaných vozidiel.