Prestavby sériových Škodoviek úpravcami nie sú ničím novým, vo väčšine prípadov je však ich hlavnou myšlienkou úprava vzhľadu a úprava parametrov, prípadne aj hardvéru pôvodných motorov. Niekedy sa to podarí, inokedy sú „upravené“ autá odbornej obci skôr na smiech, každopádne zástavby motorov, ktoré sa pod kapotami jednotlivých modelov nikdy neobjavili, patria k tým náročnejším. Nejde totiž len o vtesnanie motora pod kapotu, ale aj jeho zosúladenie s prevodovkou a uchytenie v skelete tak, aby po pár ostrých štartoch neroztrhal steny motorového priestoru na márne kúsky. Málokedy môžeme hovoriť o legálnych prestavbách, počiny niektorých úpravárenských spoločností však stoja minimálne za pozornosť. Vybral som tri z nich, všetky pritom spája jeden zaujímavý technický detail – legendárny koncernový šesťvalec VR6.
Škoda Felicia VR6
Z pohľadu histórie vzniku je asi najzaujímavejším počinom Škoda Felicia VR6. V tomto prípade však nejde o samoúčelné cvičenie žiadneho amatérskeho tunera, ale o objednávku pre samotnú automobilku. Presnejšie povedané, pre zastúpenie fabriky v Anglicku. Stavbu auta si Škoda Auto objednala u spoločnosti Awesome GTI a malo slúžiť výlučne na propagačné účely automobilky na anglickom trhu. Prestavbu auta však v Awesome GTI poňali naozaj profesionálne. Po technickej, aj optickej stránke. Motor aj prevodovka pochádzajú z koncernového príbuzného VW Golf VR6 (150 kW/204 k), agregát však dostal iné časovanie ventilov (iné vačkové hriadele) a upravený softvér riadiacej jednotky. Skutočný výkon po úprave však dovozca nikdy nekomunikoval. Z modelového radu Golf III si však „super“ Felicia požičala viac komponentov, vrátane riadenia z Golfu 1.9 D. Znížený podvozok dostal tlmiče AVO a do podbehov sa nasťahovali zliatinové disky Ace obuté do pneumatík Yokohama s rozmermi 205/40 R 17. Brzdy pre zmenu daroval VW Corrado. Po vizuálnej stránke Felicia VR6 kombinuje prvky klasických verzií a limitovaných pickupov Felicia Fun. Osud tohto auta, ktoré sa neskôr dostalo do súkromných rúk, je dnes nejasný.
Žltá Felicia VR6 slúžila len ako showcar, neskôr ju zastúpenie fabriky predalo do súkromných rúk.
Škoda Superb 3.2 VR6 Rothe Motorsport
Tento nenápadný čierny Superb vznikol v dielňach nemeckého úpravcu Rothe Motorsport a hoci sa od bežných verzií druhej generácie Superba líši len nápadne zníženým podvozkom (- 40 mm) a podozrivo veľkými kolesami (OZ Racing) obutými do pneumatík s rozmermi 235/35 R 19 ukrývajúcimi brzdy z Audi RS6, v skutočnosti ide o riadnu šialenosť. Pod jeho kapotu sa totiž nasťahoval motor 3.2 VR6 (pôvodný šesťvalec 3.6 FSI nebol na tak radikálnu prestavbu vhodný), pričom ho konštruktéri poriadne upravili (dostal prepracované komponenty kľukového mechanizmu), dodali mu prepĺňanie Garrett, prepracované vstrekovanie, sanie aj nový výfukový trakt a celok vyladili na 378 kW (514 k) a max. krútiaci moment 600 Nm. Rovnako impozantné však sú aj výkonové parametre auta. Max. rýchlosť 305 km/h a disciplína 0-100 km/h za 3,8 s.
Na pohľad vôbec nevyzerá, že zvládne 305 km/h.
Škoda Octavia RS 3.2 VR6
Spoločnosť Rothe Motorsport však mala prsty aj v úprave sériovej Octavie RS 1.8 20V Turbo na monštrum s výkonom takmer 600 koní. O jeho vznik sa síce postarala patria úpravárov zo susedného Poľska (R-Performance), pri stavbe auta však siahli po sacom potrubí a niekoľkých konštrukčných detailoch práve od Rothe Motorsport. Aj v prípade tohto auta dostali medzi predné podbehy šesťvalec 3.2 VR6. Podľa dostupných informácií šlo o agregát z VW Golf R32 (pravdepodobne motor z havarovaného auta, iný dôvod si neviem predstaviť), dostal však dve turbodúchadlá Garrett, iné vstrekovače, výkonnejšie palivové čerpadlo a sací trakt od Rothe. Patrične upravili aj interiér a podvozok auta. Dynamické parametre tejto Octavie nie sú známe, vzhľadom na max. výkon 438 kW (595 k) a krútiaci moment 650 Nm to však žiadny „leňochod“ na ceste rozhodne nebude.
Čo s motorom z havarovaného Golfa R32? Poliaci mu našli uplatnenie.