Vzduchom chladený osemvalec s objemom 3,5 litra.
Róbert Bečker
Konštruktérom modrej mašiny je len 22 ročný Róbert Bečker z mesta Spišské Vlachy (okres Spišská Nová Ves). Dokonca nejde ani o jeho prvý projekt. Roba som našiel a dozvedel sa niekoľko zaujímavých vecí nie len o Škode 120 V8.
Prvým autom, ktorému Robo venoval hlbšiu pozornosť bola Škoda 100. Je evidentné, že obľubuje upravené autá a teda nie je vôbec prekvapujúce, že ani „stovka“ neostala v pôvodnom stave. Nápravy a brzdy prišli zo Škody Rapid a motor podaroval Favorit. Auto dostalo aj nový interiér. Bohužiaľ (alebo našťastie?), Robovi tento kúsok nestačil a škodovku rozpredal na náhradné diely.
Istý čas takto ostal bez auta. Vo svojom voľnom čase začal skladať buginu, ktorej základ tvorila Škoda Rapid. Jej motor však bol slabý. Robo úplnou náhodou našiel celú zadnú časť z Tatry 613. Samozrejme, že ju nenašiel pred domom. Kúpil ju v Trenčíne. Takto sa do jeho rúk dostal 3,5 litrový vzduchom chladený osemvalec.
Následne však do prestavby buginy prehovorilo ekonomické myslenie. Bugina bola určená samozrejme do terénu. V8 by v týchto podmienkach hltala veľké množstvá benzínu. Robo teda svoj výtvor predal v takom stave, v akom bol.
V tom čase však pred jeho domom už parkovala modrá Škoda 120. Robo ju kúpil najmä na každodenné vozenie. Ako „Škoda fanúšik“ si auto zamiloval. Problém však bol v tom, že 120 na bežné jazdenie nestačila. Zvýšiť výkon a zlepšiť jazdné vlastnosti však nebolo vôbec jednoduché. Prerábať diely značky Škoda by bolo finančne náročné a zdĺhavé. Výsledkom by navyše bola pochybná spoľahlivosť.
Škoda 100 a bugina
Škode 120 s motorom V8 predchádzal typ 100 s motorom z Rapidu a terénna bugina. Robo však obe predal.
Škoda 120 V8
Robo teda mal doma Škodu 120, ktorú bolo treba prerobiť, a zadnú časť Tatry 613 spolu s osemvalcovým motorom. Navyše ho vždy fascinovali americké Muscle cars. Veľký motor, rachot a vzhľad obyčajného robotníckeho auta. Bolo teda len otázkou času, kedy vznikne nápad.
Netrvalo dlho a bolo rozhodnuté, že V8 poputuje do 120. Od začiatku bolo jasné, že nepôjde do zadnej časti, ako tomu bolo v prípade Tatry 613. Škodovka dostala osemvalec dopredu. Každému musí byť jasné, že táto operácia nebola len o vložení motora.
Prevodovku, spojku, kardanový hriadeľ a zadnú nápravu podarovalo BMW 325i (E36). Predná náprava pochádza z Audi kvôli nutnosti riadenia nad prevodovkou. Pod ňou to nebolo možné kvôli olejovej vani motora.
Z pôvodnej karosérie ostala len strecha, dvere, zadná časť podlahy a predok. Kvôli uloženiu pružín bolo potrebné urobiť takmer celé predné podbehy. Pôvodné zadné nosníky už neboli potrebné, pretože nosnú úlohu namiesto karosérie prebralo šasi.
Dnes má Škoda 120 teda 3,5 litrový osemvalec s výkonom 124 kW (168 k). Jednoduchý motor, nenáročný na údržbu, ktorý si Robo dokáže opraviť takpovediac na kolene. Stále však nejde o hotové dielo.
Robove plány v oblasti dizajnu nie sú nijak exotické. Výzor 120 chce priblížiť čo najviac sériovej podobe. V prípade blatníkov to však už nebude možné, pretože ich musel rozšíriť. Škoda navyše dostane inú farbu. Auto je určené na driftovanie a zábavu a teda drahý lak nemá zmysel. Aká farbu však dostane, to ostáva tajomstvom. Zmeny podstúpi aj interiér. Rovnako konečný nie je ani výkon motora. Robo ho plánuje zvýšiť.
V budúcnosti teda Škodu 120 V8 budeme mať možnosť stretávať na rôznych zrazoch. Isté je, že určite nebude stáť naleštená v garáži ale namiesto toho bude jazdiť. Za volantom bude samozrejme Robo Bečker. Myslím, že na TopSpeede sa ešte s ňou stretneme.