Čínske clá sú hrozbou pre slovenské domáce automobilky

"Slovenské automobilky majú rôzne portfólio, ale minimálne dve, a to bratislavský Volkswagen a nitriansky Jaguar Land Rover, vyrábajú modely, aké sa nikde inde neprodukujú, a zároveň ich predávajú do celého sveta. To je naším šťastím, ale niekedy aj nešťastím," hovorí Matušek s tým, že slovenské automobilky nemajú nateraz úplne vyhrané, no situácia u nás je lepšia ako napríklad v Nemecku, kde sa rozbehla diskusia o budúcnosti Volkswagenu v kontexte slabých predajov elektromobilov.

Potenciálne vie byť pre nás nebezpečenstvom uvalenie čínskych ciel na autá so silnejšími motormi, ako odveta na clá zavedené zo strany EÚ. "Ak sa zavedú (čínske clá, pozn. red.), problém môže ihneď nastať aj na Slovensku. To je situácia, voči ktorej sa snažíme vystupovať a s Európskou komisiou o nej hovoriť. Tieto veci by sa mali napraviť, lebo náš automobilový priemysel je zásadne proti akýmkoľvek clám," zdôraznil Matušek.

 

Čo sa týka bezprostredného vývoja, Matušek vysvetľuje, že naše automobilky naďalej hľadajú nových zamestnancov. Spúšťajú výroby nových modelov, čo pomáha aj subdodávateľom. Do tohto prichádza do SR Volvo, ktoré vytvorí samozrejme ďalší dopyt po pracovnej sile.

Avšak aj v dôsledku toho, že mnohí šikovní študenti zo Slovenska odídu a už sa do tamojšieho automotive sektora nevrátia, predseda ZAP apeluje na štát, že musí prísť viac pracovných síl zo zahraničia. "Potrebujeme od vlády z cudziny ďalších desaťtisíc ľudí, aby sme mali dostatok ľudí," vyzval.

Zdroj: Denník N