Elektromobil je stále najzelenšou alternatívou
Zhruba po 45- až 60- tisíc najazdených kilometroch získava elektrické auto klimatickú výhodu oproti spaľovaciemu motoru a je stále najekologickejšou alternatívou spomedzi všetkých pohonov. ADAC to skonštatoval na základe predstavenej analýzy celého životného cyklu automobilu. Do úvahy pritom bral očakávaný nemecký mix elektrickej energie v rokoch 2022 až 2037. Ak vychádzame z tohto čísla, vyššie emisie skleníkových plynov pri výrobe elektroauta sa vykompenzujú približne za 3 až 5 rokov, a to v závislosti od štýlu jazdy. Priemerný ročný nájazd áut v Nemecku bol v roku 2021 okolo 13 200 kilometrov.
Čísla by hovorili v prospech elektroáut omnoho viac, ak by sme počítali s využitím 100 % obnoviteľnej elektriny, napríklad vetra. Vtedy by sa emisný "hendikep" áut na baterky podarilo vykompenzovať už po 25- až 30-tisíc km.
Práve energetický mix je kameňom úrazu z hľadiska prevádzky elektromobilov v Nemecku. Aktuálne informácie o detailoch výroby elektrickej energie v Nemecku totiž príliš nekorešpondujú s deklarovanou snahou Berlína o environmentálne zodpovednú politiku. Nemcom sa za III. kvartál 2022 síce medziročne podarilo nepatrne zvýšiť podiel čistej energie z obnoviteľných zdrojov, zároveň ale zvýšili výrobu elektriny z uhlia na 36,3 percenta, čo predstavuje v porovnaní s tretím štvrťrokom 2021 nárast o 13,3 percenta.
Analýza životného cyklu auta odzrkadľuje nielen energetický mix krajiny a prevádzku, ale aj celú výrobu a následnú likvidáciu vozidla, v tomto prípade sa s ňou počíta po odhadovaných 240-tisíc kilometroch na ceste. Odborníci zahrnuli do výpočtov emisie priemerného auta v kompaktnej triede.
Zdroj: Handelsblatt