Elektrické autá sa naďalej výrazne líšia, pokiaľ ide o ich dojazd a konkrétne rozdiel medzi udávanými hodnotami a realitou. Ukazuje to najväčší praktický text elektromobilov na svete nazývaný El Prix. Začiatkom júna ho zorganizoval motoristický klub v Nórsku spolu s partnermi.
Výsledok? Len 2 z 26 testovaných modelov prekonali alebo minimálne dosiahli dojazd oficiálne udávaný výrobcom. Cieľom El Prix je konkrétne otestovať väčšinu nových elektrických vozidiel v rôznych teplotných podmienkach. Viaceré testované vozidlá nie sú pre bežných ľudí ani veľmi známe, ako napríklad XPeng G6 alebo Hongqi EH7.
Rozdiely sú skutočne viditeľné, ako ukazuje aj nižšie priložená tabuľka. Ak hodnotíme prísne, iba pri Mini Countryman a BYD SealU sa dá hovoriť o tom, že údaje na papieri sa zhodujú s realitou. Ich výsledok sa nedá porovnať s vozidlami na opačnom konci rebríčka - maximálna odchýlka bola 24 percent v neprospech oficiálne udávaného dojazdu.
„Nižší dojazd, ku ktorému skutočne dochádza, si vyžaduje komplexné informácie pre spotrebiteľov zo strany automobilového priemyslu, aby kupujúci mohli lepšie posúdiť vhodnosť elektrických áut na zamýšľané každodenné použitie,“ hovorí zástupca rakúskeho motoristického združenia ÖAMTC Florian Merker.
Tabuľka zobrazuje model auta, oficiálny dojazd podľa automobilky, skutočný nameraný dojazd a percentuálny rozdiel:
Reálny dojazd elektromobilov? Aj nabíjanie je dôležité
Štúdia však ukázala okrem iného aj jednu dôležitú správu: pokrok v nabíjaní vozidiel na baterky.
Polovica z 26 testovaných elektromobilov dokázala dobiť batériu z 10 na 80 percent za pol hodinu. V teste sa dokonca zistilo, že niektoré autá mali dobu nabíjania dokonca ešte lepšiu v porovnaní s údajmi od výrobcu.
„Dokonca aj lacnejšie vozidlá je teraz možné nabíjať tak rýchlo, že po krátkej prestávke môžete pokračovať v jazde,“ zdôrazňuje Merker.
ÖAMTC pritom predpovedá, že ani dojazd, ani kapacita batérie nebudú najdôležitejšími parametrami, podľa ktorých si spotrebitelia vyberú auto. Stredobodom pozornosti sa vraj stane krátky čas nabíjania na 80 %, nízka spotreba energie a dostupnosť nabíjacích bodov.
Zdroj: ÖAMTC