„Súčasné materiály v batériových článkoch sú na báze kvapalín, ktoré okolo nuly začnú zamŕzať. Predstavte si to ako vodu,“ hovorí Jungwoo Lee, spoluzakladateľ firmy South 8 Technologies so sídlom v kalifornskom San Diegu. „To je nakoniec ten hlavný dôvod, prečo začne výrazne klesať dojazd elektromobilov, keď udrie zima.“

Vývojári South 8 sa rozhodli vyriešiť tento problém zmesou stlačených skvapalnených plynov, pričom autori prirovnávajú výsledok napríklad k propán-butánu. „Je skvapalnený, uložený pod tlakom v nádrži a používate ho napríklad pri grilovaní. V podstate robíme to isté,“ dodáva obchodný riaditeľ South 8, Hamid Sayadi. „Samozrejme nie s propánom, ale s inými plynmi, ktoré náhodou perfektne fungujú v zariadeniach určených na skladovanie energie.“

South 8 Technologies zloženie novinky z pochopiteľných dôvodov tají, pripomína ale, že na rozdiel od spomínanej uhľovodíkovej zmesi je ich produkt nehorľavý a netoxický. Pri mechanickom poškodení obalu článku či pri extrémnom prehriatí sa má ich elektrolyt len neškodne rozptýliť vo vzduchu. A to nie je jediná výhoda.

LiGas má byť schopný dodávať elektrickú energiu aj pri teplote šesťdesiat stupňov pod nulou, prípadne i šesťdesiat nad nulou. „Zvládnu cestu z Aljašky do Údolia smrti,“ hovorí pyšne Jungwoo Lee.

Netoxický a tiež nehorľavý

Okrem testovania v extrémnom prostredí, ktoré pre firmu South 8 robili nezávislé spoločnosti, sa vývojári zamerali tiež na zvýšenie bezpečnosti pri požiaroch. Ich skvapalnené plyny minimalizujú šírenie tepla a samotný elektrolyt je nehoľavý.

Uvádzané vlastnosti i parametre samozrejme budú musieť ešte potvrdiť nezávislé testy, South 8 ale hovorí, že prvé články LiGas už dodali zákazníkom. Má ísť o zástupcov ministerstva obrany, výrobcovia elektromobilov, firmy zaoberajúce sa výstavbou stacionárnych batériových úložísk i akumulátormi napájaných priemyslových zariadení. Na potvrdenie či vyvrátenie takmer zázračných vlastností preto dlho čakať asi nebudeme.

zdroj: South 8