Mýto bez siete mýtnych brán?
„Dnes existujú technológie na prevádzku mýta aj bez použitia siete mýtnych brán. Preto očakávame, že štát transparentne vysvetlí nevyhnutnosť používania zastaraných technológií,” uviedol Skala v súvislosti s tým, že budúci Mýtny úrad, ktorý má spravovať nový mýtny systém, by mal využívať súčasnú infraštruktúru, ktorá je vo vlastníctve súčasného prevádzkovateľa mýta SkyToll a.s.
UNAS vzhľadom na mimoriadnu citlivosť trvajúceho tendra vyzval kompetentných, aby zvýšili informovanosť verejnosti o podmienkach spolupráce súkromných spoločností pri výbere mýta, ako aj o spôsobe a rozsahu ich finančnej participácie na verejných zdrojoch získaných z mýta.
Štát chce mýto prevádzkovať sám. Je to dobrý nápad?
Skytoll potvrdil záujem o pokračovanie prevádzky mýtneho systému na Slovensku s tým, že záujem musí byť obojstranný. „Z vyjadrení ministerstva dopravy a výstavby a NDS vyplýva, že sa o obojstrannom záujme hovoriť nedá. K účasti SkyTollu na prebiehajúcich súťažiach sa naša spoločnosť nebude vyjadrovať,“ uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll Anton Bódis.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) zopakoval, že štát nechce, aby bolo mýto ďalej prevádzkované ako služba. Chce mýto prevádzkovať sám. „Sľubujeme si od toho významne nižšie náklady a významne férovejšie podmienky pre dopravcov. Chceme mať systém pod kontrolou,“ povedal minister. Za hlavnú úlohu po svojom nástupe do funkcie označil pokračovanie výberu mýta. Národné mýto bude podľa Doležala vytvárať istú protiváhu medzinárodnému, známemu ako Európska služba elektronického výberu mýta (EETS), a poskytovať nadštandardné služby pre cestných dopravcov na Slovensku.
Je nutné poznať podrobnosti nového systému mýta
Viac než dekádu sa prevažná časť penazí z výberu mýta nedostáva tam, kde mali slúžiť v prvom rade - obnovy a rozvoja cestnej siete. Smeruje tam len 10% z vyberanej sumy, čo je nehorázne a na nekvalite našich ciest to vidno viac než dekádu! Na druhej strane štát na mnohých príkladoch štátnych podnikov a organizácii neustále dokazuje, že táto forma vlastníctva a riadenia, ktorá sa v konečnom dôsledku vždy spolieha na skúkromných dodávateľov je v našich podmienkach neefektívna a vytvára podmienky pre netransparentnosť a korupciu. Keďže do termínu fungovania nového systému neostáva už ani 15 mesiacov, jeden z možných kľúčových dodávateľov novej technológie, firma Kapsch už o súťaž pre krátkosť času prípravy tak komplexného systému záujem neprejaví. Je to pre Ministerstvo Dopravy a NDS prehra, alebo naopak želaný výsledok?