Spolu s rastúcimi predajmi elektroáut (hoci v menšom, no platí to aj na Slovensku), rastie aj spotreba benzínu. Príkladom sú aj vyspelé krajiny ako Španielsko, Francúzsko či Spojené kráľovstvo, kde padajú 10- až 20-ročné rekordy, a to napriek tomu, že do roku 2015 bol benzín v celkovom meradle na trajektórii poklesu, píše magazín Index. Dieselgate a citeľný odklon od nafty však všetko zmenili.
„Na základe predbežných údajov to vyzerá, že spotreba benzínu v Európskej únii sa počas tohto leta pohybovala na desaťročnom maxime,“ cituje Inde slová analytika Javiera Blasa.
Čo sa týka benzínu na Slovensku, jeho spotreba u nás minulý rok narástla o 7 % na 578-tisíc ton v porovnaní s rokom predtým. To je najviac za posledných 11 rokov. Čo sa týka dieselu, ten stúpol minulý rok o 4 % na dva milióny ton. V prvom polroku však už bolo badať pokles nafty, avšak len o 3 %. Benzín pritom stále rástol a napríklad aj v marci 2023 zaznamenal medziročný rast.
Fosilné palivá s jasnou prevahou
Ako pripomína Index, Francúzi či Poliaci prechádzajú z nafty čoraz viac na benzín a štáty Škandinávie či Nemecko zaznamenávajú pokles ako dieselu, tak benzínu. Vývoj na Slovensku je z tohto hľadiska rozdielny. Na fosilné palivá sa stále vo veľkom spoliehame a prechod na elektromobilitu nateraz nie je z pohľadu týchto čísel témou dňa.
Na tieto dáta sa však treba pozerať komplexne - dopyt po tradičnách palivách tlačí smerom nahor napríklad aj už spomínaná kamiónová prepava či napríklad zvyšujúci sa priemerný vek áut na cestách.
Zdroj: Index.sme.sk / foto: cz.depositphotos.com