Najviac priestupkov voči bezpečnosti robíme, keď nepoužívame na telefonovanie handsfree (až 37% nepoužíva väčšinou, prípadne vôbec). Každý piaty Slovák pritom počas roka vôbec nekontroluje tlak v pneumatikách! Stačí im to, čo tam fúkli v servise...

Absolútna väčšina Slovákov si myslí, že bezpečnosť na cestách najviac ovplyvňujú vodiči. O niečo menší význam sme priradili technickému stavu automobilu. Z pohľadu bezpečnosti je dôležitý najmä stav bŕzd a podvozkových dielov. Prvú trojku dôležitosti uzatvárajú kvalitné pneumatiky. Kvalitná pneumatika má okrem kratšej brzdnej dráhy aj lepšie správanie v krízových situáciách.
 

Pred nehodou chránia aj bezpečnostné systémy

Medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd patrí nedostatok pozornosti. Slováci sa priznali, že pozornosť im najviac znižuje únava (42 %), agresivita ostatných vodičov (32 %) a telefonovanie (27 %). Mnohých tiež rozptýli hlučná hudba, alebo ukričané deti. Pred nehodami vznikajúcimi v dôsledku straty koncentrácie chránia motoristov aj pokročilé bezpečnostné systémy. Povedomie o nich však zatiaľ výrazne prevyšuje praktické zapojenie v prevádzke. Respondenti ako technológiu, ktorú poznajú, ale nevyužívajú, najčastejšie uvádzali aktívneho parkovacieho asistenta (73 %), k dispozícii ho má iba 12% z nich. Nasledujú kamery sledujúce okolie vozidla (68% pozná, 8% využíva), alebo systém kontroly opustenia jazdného pruhu (58% pozná, 7% využíva). Povedomie o asistentovi pre zamedzenie zrážky má 56% opýtaných (iba 5% ho využíva). Pri technológiách pneumatík je najznámejší (52%) aj najvyužívanejší (16%) systém kontroly tlaku. Naopak najmenej známe sú tlmiče hluku v pneumatikách (nepozná 60% opýtaných), u automobilov nafukovacie bezpečnostné pásy (56%), či head-up displej (51%).

Sú Slováci za volantom zodpovední?


Bezpečnostné pásy, pravidelné sezónne prezúvanie pneumatík, ale aj usadenie detí do bezpečnostných sedačiek sú podľa prieskumu spoločnosti Continental najčastejšie opatrenia Slovákov proti dopravným nehodám. Relatívne najviac priestupkov voči bezpečnosti robíme, keď nepoužívame na telefonovanie handsfree (37 % nepoužíva väčšinou, prípadne vôbec). Každý piaty Slovák potom vôbec nekontroluje tlak v pneumatikách. Niektorí z motoristov tiež kašlú na pravidelnú revíziu vozidla v servise, kam bežne, alebo nikdy nezavíta 18% z nich.


Prieskum sa zameral na otázku autonómneho riadenia. Vozidlá bez vodičov zatiaľ vnímame rozporuplne. Len 10% by ich uvítalo s názorom, že vďaka nim bude na cestách bezpečnejšie. S 37% prevláda kladný, ale opatrný postoj, podľa ktorého je ešte autonómne riadenie treba dôkladne testovať. 36% Slovákov by dalo prednosť rozvoju iných technológií chrániacich posádku vozidla a 15% neverí, že stroj môže nahradiť schopnosti vodičov, ani že sa autonómne šoférovanie všeobecne rozšíri.