Motorista zo spomínaneho príbehu vyrazil na čerpačku až vtedy, keď ho na nedostatok paliva upozornila svetelná kontrolka v aute. Keďže išlo o Renault Kangoo s 50-litrovou nádržou, štandardne by sa použitím sedliackeho rozumu dalo očakávať, že do nej šofér natankuje niečo pod 50 litrov nafty.
Dodajme, že tankovanie sa skončilo automaticky bez toho, aby doň motorista ďalej zasahoval a skúšal nádrž manuálne „prelievať“ – o to viac ho prekvapil výsledný objem paliva. Mal zaplatiť za 50,6 litra dieselu, opisujú situáciu Hospodárske noviny. Išlo teda o 1,2 percenta nad rámec udávanej kapacity nádrže.
Shell reaguje vysvetlením
Čo sa na čerpačke mohlo udiať? Sieť Shell v prvom rade zdôraznila, že jej výdajné stojany sú pravidelne kontrolované a zaplombované metrologickým úradom. „Maximálna povolená tolerancia výdajných stojanov je na Slovensku, v súlade s príslušnou normou, +/– 0,5 percenta,“ citujú Hospodárske noviny Katarzynu Kalwak zo spoločnosti s tým, že „výdajné stojany podliehajú prísnemu dohľadu štátnych orgánov“.
Shell ponúka aj možné vysvetlenie, ako mohlo k celej situácii dôjsť: „Z bezpečnostných dôvodov je nutné, aby v ‚plnej‘ nádrži bolo miesto na bezpečné rozpínanie paliva. To je možné dosiahnuť odvzdušňovacím ventilom, ktorý necháva určitý stĺpec vzduchu nad pohonnou látkou v nádrži a výdajná pištoľ sa po natankovaní automaticky vypne.“ Podľa Shellu môže dôjsť k tomu, že sa motoristovi podarí „nádrž vozidla pri tankovaní naplniť cez odvzdušňovací ventil až na skutočné maximum“.
Odborníci ozrejmujú, že 50-litrová nádrž má aj takzvaný hluchý objem. „Treba teda rozlíšiť medzi efektívnym objemom nádrže, ktorý je určený výrobcom, a hluchým objemom. Palivové nádrže však na rozdiel od výdajných stojanov nepodliehajú pravidelnej kontrole a overovaniu,“ uviedla Slovenská asociácia palivového priemyslu a obchodu vo vyjadrení pre HN. Tá dodáva, že k obdobným prípadom môže ojedinele dôjsť, no výdajné stojany na čerpačkách sú pravidelne kontrolované práve preto, aby sa chybám predchádzalo.
Keďže však palivové nádrže áut neprechádzajú takou prísnou revíziou ako stojany na čerpačkách, motoristom neostáva nič iné, ako dôverovať pumpárom.
Zdroj: HNonline.sk / foto: cz.depositphotos.com