Stúpajúca nedisciplinovanosť na slovenských cestách núti políciu k prísnejšiemu dozoru. V roku 2020 zahynulo na slovenských cestách 224 osôb, cieľom stanovaným EÚ však bolo max. 172 obetí. V disciplíne na cestách objektívne zaostávame a nech si o tom myslí každý, čo chce, faktom je, popri vodičoch dôsledne dodržiavajúcich dopravné predpisy je na cestách stále veľa tých, ktorým predpisy veľa nehovoria. Minimalizovať tento stav by mali pomôcť aj nové radary a kamery na cestách, ktorých účelom má byť aj odbremenenie dopravných a poriadkových policajtov. Nejde pritom o nič nové. „Všade v Európe to funguje, len u nás čakáme, či bude nejaký policajt s radarom pri ceste a ešte počúvame rádiá, kde hlásia, kde sú hliadky,“ komentuje súčasný stav policajný prezident Peter Kovařík. Všetko súvisí s inštitútom tzv. objektívnej zodpovednosti. Ak všetko pôjde ako má, nový systém objektívnej zodpovednosti by sa mal rozbehnúť už o rok. „Ak ako vodič viem, že mám na diaľnici úsekové meranie, tak si nastavím tempomat, lebo viem, že inak mi automaticky príde pokuta. Nevnímam to ako šikanovanie,“ dopĺňa prezident policajného zboru.
Z európskych peňazí
Celý projekt by mal byť údajne financovaný z európskych fondov. „Máme podporu ministra a vo fonde obnovy na to máme aj balík peňazí. Možno neurobíme všetko tak, ako sa v roku 2016 plánovalo, ale myslím si, že to za tú sumu postavíme. Rádovo sa dnes rozprávame o 40 miliónoch eur na tento účel,“ upresňuje policajný prezident. Súčasťou celého balíka európskych peňazí by mali byť automatizované systémy (kamery, radary), aj centrum spracovania informácií. Najviac prostriedkov sledovania dopravy by malo byť rozmiestnených na cestách I. triedy, kde budú sledovať nielen dodržiavanie max. povolenej rýchlosti, ale aj predchádzanie, nedovolené otáčanie a cúvanie, prejazdy cez križovatky na červenú, nezastavenie na stopke, telefonovanie za volantom či prechádzanie cez železničné priecestia. Z bruselských peňazí by malo Slovensko nakúpiť aj dynamické váhy na sledovanie preťažovania vozidiel. „Ak budú peniaze, budú aj váhy. Lebo preťažené vozidlá nám ničia cesty. Aj to som videl v zahraničí, autobusy a nákladné autá prešli do odbočujúceho pásu, na pár sekúnd zastavili na váhe a išli ďalej. Všetci to akceptovali, nikto neprotestoval a nikto nepreťažoval autá,“ hovorí Kovařík.
zdroj: TASR