História výstavby diaľnic na Slovensku sa začala písať v roku 1969, keď bola spustená výstavba prvého úseku. Čo je zaujímavé, tunely sa stali súčasťou tejto infraštruktúry až v novom tisícročí. Sitina, dlhá viac ako 1,4 kilometra, bola prvým významným diaľničným tunelom uvedeným do prevádzky v roku 2007. Následne boli postavené tunely Bôrik (2009) a Šibenik (2015) na východe Slovenska, a v žilinskom kraji pribudli tunely Poľana, Svrčinovec, Považský Chlmec, Ovčiarsko a Žilina medzi rokmi 2017 a 2021.

Aktuálny stav a plány

V súčasnosti sa rozširuje diaľničná sieť aj na východe Slovenska, kde bol v roku 2023 otvorený tunel Bikoš. V pláne je tiež výstavba tunela Okruhliak v rámci severného obchvatu Prešova (R4 Prešov – severný obchvat, II.etapa). V žilinskom kraji sa budujú tunely Čebrať a Višňové, pričom druhý z nich bude s dĺžkou takmer 7,5 kilometra najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Aktuálne sa Národná diaľničná spoločnosť intenzívne zaoberá obstarávaním zhotoviteľa kritického úseku diaľnice D1 medzi Turanami a Hubovou. Táto stavba bude zahŕňať výstavbu dvoch nových diaľničných tunelov – Korbeľka a Havran. Po úspešnom dokončení tohto projektu by malo Slovensko konečne získať priame a efektívne spojenie medzi hlavným mestom a východnou metropolou, teda Košicami.

 

Problémy s tunelmi

Problémy s diaľničnými tunelmi sa netýkajú len ich nedostatočného počtu, ale aj údržby a prevádzky. Vyžadujú pravidelnú údržbu, ktorá sa často vykonáva v noci, aby sa minimalizovali dopravné komplikácie. Ďalším problémom môže byť aj bezpečnosť pri veľkom počte vozidiel, čo si vyžaduje efektívne riadenie dopravy a monitorovanie stavu tunelov.

Najčastejšie problémy s tunelmi sa týkajúp riesakov podzemnej vody, ktoré môžu spôsobiť v extrémnom prípade zaplavenie a narušenie stability, alebo nedostatočné odvodňovacie systémy vedúce k hromadeniu vody. Medzi štrukturálne problémy patrí praskanie a deformácia tunelového obloženia, klesanie a deformácia vozovky tunela, a nestabilita okolitej horniny, najmä v oblastiach s geologickými poruchami. Ventilačné problémy sa týkajú nedostatočného alebo zle navrhnutého vetrania, čo vedie k nežiadúcemu hromadeniu výfukových plynov. A nakoniec, prevádzkové problémy, teda opotrebovanie vozovky a infraštruktúry vplyvom intenzívnej premávky a porúch osvetlenia či signalizačných systémov. Riešenie týchto problémov si vyžaduje dôkladné plánovanie, pravidelné kontroly a údržbu, ako aj implementáciu moderných technológií na monitorovanie stavu tunela.

Plány?

Informácie o konkrétnych servisných plánoch jednotlivých tunelov nie sú široko dostupné, no Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa snaží zabezpečiť, aby boli tunely v dobrom technickom stave a aby bola zabezpečená bezpečnosť cestujúcich. Ako vysvetľuje Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS: „Pravidelnou jarnou údržbou sa tunely udržiavajú v čo najlepšej kondícii a preto je táto činnosť z hľadiska ich prevádzky taká dôležitá. Údržbou predchádzame poruchám a zaisťuje sa tak bezpečnosť motoristov.

Preto sa údržba, zahŕňajúca aj čistenie, vykonáva prevážne v noci, aby sa minimalizovali dopravné komplikácie. Táto údržba technologického a bezpečnostného vybavenia tunela je kľúčová pre bezpečnosť premávky a životnosť zariadení, pričom jej cieľom je udržanie alebo nastavenie technického vybavenia do predpísaného stavu.

Medzi tunely, ktoré čoskoro prejdú pravidelným servisom, patria:

D3 - tunely SVRČINOVEC a POĽANA

  • 20.03. (od 08.00 hod.) – 16.04. (do 20.00 hod.) 
  • 11.04. (od 20.00 hod.) – 16.04. (do 20.00 hod.)

D1 - tunely ŽILINA a OVČIARSKO

  • 23.03. (od 08.00 hod.) – 06.04. (do 22.00 hod.) 
  • 01.04. (od 08.00 hod.) – 06.04. (do 22.00 hod.)

R4 - tunel BIKOŠ

  • 03.04. (od 20.00 hod.) – 04.04. (do 06.00 hod.) – nočná, 
  • 04.04. (od 21.00 hod.) – 06.04. (do 16.00 hod.)

D2 - tunel SITINA

  • 04.04. (od 22.00 hod.) – 05.04. (do 10.00 hod.) – nočná, 
  • 05.04. (od 22.00 hod.) – 06.04. (do 10.00 hod.) – nočná, 
  • 11.04. (od 22.00 hod.) – 12.04. (do 10.00 hod.) – nočná, 
  • 12.04. (od 22.00 hod.) – 13.04. (do 10.00 hod.) – nočná,

D1 - tunel PREŠOV 

  • 09.04. (od 20.00 hod.) – 10.04. (do 06.00 hod.) – nočná
  • 10.04. (od 20.00 hod.) – 13.04. (do 16.00 hod.)  

D3 - tunel HORELICA

  • 25.04. (od 20.00 hod.) – 27.04. (do 20.00 hod.)

D1 - tunel ŠIBENIK

  • 25.04. (od 22.00 hod.) – 26.04. (do 24.00 hod.)

D1 - tunel BÔRIK

  • 13.05. (od 20.00 hod.) – 14.05. (do 06.00 hod.) – nočná 
  • 14.05. (od 20.00 hod.) – 15.05. (do 06.00 hod.) – nočná 
  • 15.05. (od 20.00 hod.) – 16.05. (do 06.00 hod.) – nočná 
  • 20.05. (od 20.00 hod.) – 21.05. (do 06.00 hod.) – nočná
  • 21.05. (od 20.00 hod.) – 22.05. (do 06.00 hod.) – nočná
  • 22.05. (od 20.00 hod.) – 23.05. (do 06.00 hod.) – nočná
  • 27.05. (od 20.00 hod.) – 28.05. (do 06.00 hod.) – nočná

D1 - tunel BRANISKO

  • 17.05. (od 00.00 hod.) – 21.05. (do 18.00 hod.)

D3 - tunel POVAŽSKÝ CHLMEC

  • 29.05. (od 19.00 hod.) – 30.05. (do 05.00 hod.) – nočná 
  • 30.05. (od 20.00 hod.) – 01.06. (do 16.00 hod.)

D1 - podjazd Lučivná

  • 28.06. (od 08.00 hod.) – 28.06. (do 18.00 hod.) – ĽTR, smer Žilina
  • 29.06. (od 08.00 hod.) – 29.06. (do 18.00 hod.) – PTR, smer Prešov

Budúcnosť slovenských diaľničných tunelov sa bude sústreďovať na dokončenie rozostavaných projektov a zabezpečenie efektívnej údržby existujúcich tunelov. Veríme, že rozširovanie diaľničnej siete a výstavba nových tunelov bude pokračovať s cieľom zlepšiť dopravnú infraštruktúru a zabezpečiť lepšie spojenie medzi hlavnými mestami a regiónmi.

KTORÝ ASPEKT DIAĽNIČNÝCH TUNELOV NA SLOVENSKU POVAŽUJETE ZA NAJDÔLEŽITEJŠÍ?
  • Dokončenie rozostavaných tunelov (napr. Višňové, Čebrať) ( 80% )

     

  • Zlepšenie údržby a bezpečnosti existujúcich tunelov ( 0% )

     

  • Výstavba nových tunelov na kritických úsekoch (napr. Korbeľka, Havran) ( 20% )

     

  • Riešenie technických problémov (priesaky vody, ventilácia, atď.) ( 0% )

     

  • Minimalizácia dopravných obmedzení počas údržby tunelov ( 0% )

     

Odpovedalo 5 ľudí  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov