História výstavby diaľnic na Slovensku sa začala písať v roku 1969, keď bola spustená výstavba prvého úseku. Čo je zaujímavé, tunely sa stali súčasťou tejto infraštruktúry až v novom tisícročí. Sitina, dlhá viac ako 1,4 kilometra, bola prvým významným diaľničným tunelom uvedeným do prevádzky v roku 2007. Následne boli postavené tunely Bôrik (2009) a Šibenik (2015) na východe Slovenska, a v žilinskom kraji pribudli tunely Poľana, Svrčinovec, Považský Chlmec, Ovčiarsko a Žilina medzi rokmi 2017 a 2021.
Aktuálny stav a plány
V súčasnosti sa rozširuje diaľničná sieť aj na východe Slovenska, kde bol v roku 2023 otvorený tunel Bikoš. V pláne je tiež výstavba tunela Okruhliak v rámci severného obchvatu Prešova (R4 Prešov – severný obchvat, II.etapa). V žilinskom kraji sa budujú tunely Čebrať a Višňové, pričom druhý z nich bude s dĺžkou takmer 7,5 kilometra najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.
Aktuálne sa Národná diaľničná spoločnosť intenzívne zaoberá obstarávaním zhotoviteľa kritického úseku diaľnice D1 medzi Turanami a Hubovou. Táto stavba bude zahŕňať výstavbu dvoch nových diaľničných tunelov – Korbeľka a Havran. Po úspešnom dokončení tohto projektu by malo Slovensko konečne získať priame a efektívne spojenie medzi hlavným mestom a východnou metropolou, teda Košicami.
Problémy s tunelmi
Problémy s diaľničnými tunelmi sa netýkajú len ich nedostatočného počtu, ale aj údržby a prevádzky. Vyžadujú pravidelnú údržbu, ktorá sa často vykonáva v noci, aby sa minimalizovali dopravné komplikácie. Ďalším problémom môže byť aj bezpečnosť pri veľkom počte vozidiel, čo si vyžaduje efektívne riadenie dopravy a monitorovanie stavu tunelov.
Najčastejšie problémy s tunelmi sa týkajúp riesakov podzemnej vody, ktoré môžu spôsobiť v extrémnom prípade zaplavenie a narušenie stability, alebo nedostatočné odvodňovacie systémy vedúce k hromadeniu vody. Medzi štrukturálne problémy patrí praskanie a deformácia tunelového obloženia, klesanie a deformácia vozovky tunela, a nestabilita okolitej horniny, najmä v oblastiach s geologickými poruchami. Ventilačné problémy sa týkajú nedostatočného alebo zle navrhnutého vetrania, čo vedie k nežiadúcemu hromadeniu výfukových plynov. A nakoniec, prevádzkové problémy, teda opotrebovanie vozovky a infraštruktúry vplyvom intenzívnej premávky a porúch osvetlenia či signalizačných systémov. Riešenie týchto problémov si vyžaduje dôkladné plánovanie, pravidelné kontroly a údržbu, ako aj implementáciu moderných technológií na monitorovanie stavu tunela.
Plány?
Informácie o konkrétnych servisných plánoch jednotlivých tunelov nie sú široko dostupné, no Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa snaží zabezpečiť, aby boli tunely v dobrom technickom stave a aby bola zabezpečená bezpečnosť cestujúcich. Ako vysvetľuje Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS: „Pravidelnou jarnou údržbou sa tunely udržiavajú v čo najlepšej kondícii a preto je táto činnosť z hľadiska ich prevádzky taká dôležitá. Údržbou predchádzame poruchám a zaisťuje sa tak bezpečnosť motoristov.“
Preto sa údržba, zahŕňajúca aj čistenie, vykonáva prevážne v noci, aby sa minimalizovali dopravné komplikácie. Táto údržba technologického a bezpečnostného vybavenia tunela je kľúčová pre bezpečnosť premávky a životnosť zariadení, pričom jej cieľom je udržanie alebo nastavenie technického vybavenia do predpísaného stavu.
Medzi tunely, ktoré čoskoro prejdú pravidelným servisom, patria:
D3 - tunely SVRČINOVEC a POĽANA
- 20.03. (od 08.00 hod.) – 16.04. (do 20.00 hod.)
- 11.04. (od 20.00 hod.) – 16.04. (do 20.00 hod.)
D1 - tunely ŽILINA a OVČIARSKO
- 23.03. (od 08.00 hod.) – 06.04. (do 22.00 hod.)
- 01.04. (od 08.00 hod.) – 06.04. (do 22.00 hod.)
R4 - tunel BIKOŠ
- 03.04. (od 20.00 hod.) – 04.04. (do 06.00 hod.) – nočná,
- 04.04. (od 21.00 hod.) – 06.04. (do 16.00 hod.)
D2 - tunel SITINA
- 04.04. (od 22.00 hod.) – 05.04. (do 10.00 hod.) – nočná,
- 05.04. (od 22.00 hod.) – 06.04. (do 10.00 hod.) – nočná,
- 11.04. (od 22.00 hod.) – 12.04. (do 10.00 hod.) – nočná,
- 12.04. (od 22.00 hod.) – 13.04. (do 10.00 hod.) – nočná,
D1 - tunel PREŠOV
- 09.04. (od 20.00 hod.) – 10.04. (do 06.00 hod.) – nočná
- 10.04. (od 20.00 hod.) – 13.04. (do 16.00 hod.)
D3 - tunel HORELICA
- 25.04. (od 20.00 hod.) – 27.04. (do 20.00 hod.)
D1 - tunel ŠIBENIK
- 25.04. (od 22.00 hod.) – 26.04. (do 24.00 hod.)
D1 - tunel BÔRIK
- 13.05. (od 20.00 hod.) – 14.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 14.05. (od 20.00 hod.) – 15.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 15.05. (od 20.00 hod.) – 16.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 20.05. (od 20.00 hod.) – 21.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 21.05. (od 20.00 hod.) – 22.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 22.05. (od 20.00 hod.) – 23.05. (do 06.00 hod.) – nočná
- 27.05. (od 20.00 hod.) – 28.05. (do 06.00 hod.) – nočná
D1 - tunel BRANISKO
- 17.05. (od 00.00 hod.) – 21.05. (do 18.00 hod.)
D3 - tunel POVAŽSKÝ CHLMEC
- 29.05. (od 19.00 hod.) – 30.05. (do 05.00 hod.) – nočná
- 30.05. (od 20.00 hod.) – 01.06. (do 16.00 hod.)
D1 - podjazd Lučivná
- 28.06. (od 08.00 hod.) – 28.06. (do 18.00 hod.) – ĽTR, smer Žilina
- 29.06. (od 08.00 hod.) – 29.06. (do 18.00 hod.) – PTR, smer Prešov
Budúcnosť slovenských diaľničných tunelov sa bude sústreďovať na dokončenie rozostavaných projektov a zabezpečenie efektívnej údržby existujúcich tunelov. Veríme, že rozširovanie diaľničnej siete a výstavba nových tunelov bude pokračovať s cieľom zlepšiť dopravnú infraštruktúru a zabezpečiť lepšie spojenie medzi hlavnými mestami a regiónmi.
zdroj: Ndsas Historiadialnic
Odpovedalo 5 ľudí