Mestá majú riešiť zákazy individuálne
Ministerstvo životného prostredia chce dovoliť mestám individuálne regulovať pohyb áut v mene zlepšenia kvality ovzdušia. Nešlo by teda o celorepublikové obmedzenie, ale individuálne nastavené obmedzenia vo väčších mestách. Je zrejmé, že staré a hlavne staré naftové autá produkujú neúmerne veľa škodlivých látok, oxidy dusíka a sadze, ktoré poškodzujú nielen dýchacie cesty ľudí.
Plán ešte neexistuje
DenníkN tvrdí, že o túto možnosť regulácie dopravy na základe emisií prejavilo záujem viacero slovenských miest. Nápad sa ešte len rodí, realizácia podľa všetkého ešte nie je jasná, no je isté, že skôr či neskôr sa tieto zákazy objavia aj na Slovensku. Zatiaľ sa hovorí o Bratislave, Prešove, Trenčíne a Žiline. O vykázaní naftových vozidiel z centra hovoril bratislavský primátor už pred rokom, následne však Bratislava koncom minulého roka kúpila 90 nových dízlových autobusov. Je zrejmé, že plán ako čistejší vzduch s ohľadom na dopravu v mestách riešiť nie je jasný.
Rok 2016 bol zlomový
Rok 2016 sa do histórie automobilizmu zapíše ako rok odsúdenia naftových motorov. Samozrejme, proces to bude naprieč jednotlivými automobilkami postupný a nerovnako rýchly, no viaceré celosvetové koncerny sa zhodli, že budúcnosť automobilu je elektrická. Na adresu naftových motorov v autách sa viacerí zástupcovia značiek vyjadrili v tom zmysle, že technológia dieselových motorov je na svojich limitoch a ďalšie sprísňovanie emisných noriem je pre tieto agregáty už nerentabilné.
"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže," Hakan Samuelsson, riaditeľ Volvo Cars.
Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy. Tu jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V EÚ jazdí zhruba 250 miliónov osobných áut. Z toho vyše 100 miliónov na naftu, hovoria štúdie. Okrem tohto v Európe jazdi ďalších zhruba 30 až 40 miliónov nákladných áut a autobusy. Pri nich je predpoklad, že sú hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.