V roku 2019 – tesne predtým, ako pandémia Covid-19 zasiahla ekonomiku – registrácie elektrifikovaných áut dosahovali 561-tisíc kusov, no trhový podiel elektromobilov a plug-in hybridov odvtedy vzrástol z 3,6 % na 23 % v minulom roku, čo predstavuje nárast o 362 %. Tu treba pre úplnosť zdôrazniť, že experti JATO započítali do štatistiky napríklad aj Nórsko, ktoré je z hľadiska celkových pomerov stále skôr unikátom a elektromobilita má v škandinávskej krajine extrémne silné postavenie.
„Rýchly rast dopytu po elektromobiloch je dôsledkom pokračujúcej vládnej podpory prostredníctvom stimulov a posunu v nálade spotrebiteľov vďaka zvyšovaniu povedomia o ponuke dostupných áut,“ uviedol analytik JATO Felipe Munoz. Podpora elektromobilov je presne to, s čím Slovensko mešká. Na rozdiel od väčšiny krajín nemáme žiadnu formu dotácií pre elektromobily a o rôznych formách zvýhodnení sa zatiaľ stále diskutuje.
V minulom roku tvorili čisto elektrické vozidlá 60 % všetkých registrácií elektrifikovaných áut. Inými slovami: Takmer 14 z každých 100 nových áut registrovaných v Európe bolo v roku 2022 poháňaných čisto elektrickým pohonom.
Vedúcimi krajinami čo sa týka podielu na trhu s čisto elektrickými autami boli už spomínané Nórsko (79 %), Švédsko (33 %), Holandsko (23 %) a Dánsko (21 %), po ktorých nasledovalo Fínsko, Švajčiarsko a Nemecko s výsledkami na úrovni 18 %.
Nemci kraľujú rebríčku
Skupina Volkswagen mala v minulom roku na trhu čisto elektrických áut vedúcu pozíciu. Podarilo sa jej to vďaka registráciám viac ako 349-tisíc áut, čo Nemcom zabezpečilo podiel dovedna 22,4 % z celkového trhu. Nemecký koncern zaznamenal silný dopyt po autách typu SUV a Cupra Born. Naopak, Volkswagenu nehral do karát nepresvedčivý záujem o VW ID.3 a koniec modelu e-up.
Aj to sa v konečnom dôsledku podpísalo na tom, že VW v minulom roku stratil takmer tri percentá zo svojho podielu na elektrickom trhu v prospech konkurentov – Tesly, Stellantis, BMW Group, Geely Group a niekoľkých čínskych výrobcov elektrických vozidiel.
Napriek 35-% poklesu registrácií Modelu 3 zaznamenala americká Tesla ako značka celkový nárast registrácií o 38 %, čím predbehla Stellantis a zabezpečila si druhé miesto v „elektrickom“ rebríčku. Podarilo sa jej to vďaka silnému dopytu po Modeli Y, ktorý bol na čele predajov až na deviatich európskych trhoch, zatiaľ čo Model 3 viedol "len" v troch krajinách.
Stellantisu vylepšoval podiel na "elektrickom" trhu silný záujem o modely Fiat 500 a Opel Mokka. BMW Group zaznamenala 75% nárast objemu registrácií v dôsledku vysokého dopytu po modeloch i4 a iX, ktoré prekonali konkurenčný Mercedes-Benz. Vplyvom na to mal aj pokles Smartu patriaceho práve do skupiny nemeckému Mercedesu.
Geely (vlastník spoločností Volvo a Polestar) a čínske automobilky zaznamenali medziročne viac ako dvojnásobok registrácií áut na baterky. Čo sa týka Geely, darilo sa predovšetkým modelom Polestar 2, Volvo XC40 a C40. Spomedzi čínskych výrobcov automobilov pôsobiacich v Európe sa na veľkej väčšine registrácií nových vozidiel podieľala značka MG (až 80 %) s nárastom o 111 % na 49 200 kusov.
Zdroj: JATO