Slovnaft má na slovenskom trhu s pohonnými hmotami jednoznačne dominantné postavenie, o tom niet pochýb. Kontroluje výrobu palív a rovnako aj časť maloobchodného predaja. Podľa šéfa spoločnosti TaM trans spedition, ktorá stojí za sieťou čerpacích staníc TAM Autohof, však Slovnaft zneužíva svoje postavenie a snaží sa zlikvidovať menšiu konkurenciu. Ako? Umelým držaním nižších cien.
Menšiu konkurenciu to ničí
Minulý rok boli na Slovensku priemerné ceny palív o 50 centov na liter nižšie ako v západnej Európe, ukazujú štatistiky Slovnaftu. Tento trend pritom pokračuje aj v aktuálnom roku, aj keď v menšej miere a rozdiel napríklad v porovnaní s Nemeckom sa znížil na zhruba 20 centov na liter. Motoristi u nás tak síce tankujú lacnejšie ako na západe, no táto cenová politika podľa všetkého spôsobuje finančné problémy menším hráčom na trhu.
Jednou z nich je aj uvedená sieť čerpačiek TAM Autohof, za ktorou stojí TaM trans spedition. Jej šéf, Marian Tóth, v tom vidí nekalé praktiky Slovnaftu a zneužívanie postavenia na trhu. Zároveň tvrdí, že ak chcú byť menší hráči pre motoristov zaujímaví, musia svoje ceny prispôsobiť. „Slovnaft vo svojej rafinérii vytvára zisk z výroby motorovej nafty, z ktorého potom dotuje stratovú sieť svojich čerpacích staníc. Nezničí nás zo dňa na deň, ale je to systematický proces," dodáva Marian Tóth.
Na sťažnosť konkurencie mal Slovnaft odporučiť, aby nakupovali palivá inde, čo už podľa denníka SME viacerí urobili. Zároveň však ešte v máji minulého roka začal Slovnaft prešetrovať Protimonopolný úrad, a to práve kvôli jeho cenotvorbe.
Stanovisko Slovnaftu
„Slovenský trh s palivami je plne otvorený a prevádzkovatelia čerpacích staníc môžu nakupovať benzín, či naftu kdekoľvek v Európe. Slovensko je súčasťou EÚ a teda platí voľný tok tovaru a služieb medzi krajinami. Spoločnosť Slovnaft nemá záujem akýmkoľvek spôsobom narúšať prirodzenú súťaž na trhu a to je náš dlhodobý postoj.“