Logistika je jedným z najväčších prispievateľov k emisiám skleníkových plynov na svete, keďže jej podiel je odhadovaný na približne 18 %. V Tata Motors sa rozhodli, že chcú pomôcť pri dekarbonizácii práve tohto sektora a zároveň v tom zohrať vedúcu rolu. Cieľom je mať do roku 2045 nulové emisie skleníkových plynov. Od dnešných konvenčných palív plánujú Indovia prejsť najprv k zemnému plynu, potom k zmiešaným palivám, následne k batériám a tiež vodíku.
India len na batériové elektromobily karty nestaví
Tata chce byť pripravená na viacero typov pohonu, a preto nestavia všetko len na jednu kartu. Aj z tohto dôvodu indická automobilka predstavila na domácej výstave Auto Expo štrnásť konceptov a produktov: okrem iného pohon na zemný plyn, batérie pre elektromobily, vodíkový palivový článok i spaľovací motor na vodík. Firma tiež odhalila dve nové platformy, ktoré môžu fungovať s konvenčnými i vodíkovými spaľovacími motormi.
A má to byť práve vodík, ktorý bude v budúcnosti Tata Motors hrať dôležitú úlohu. Spočiatku dostane väčší priestor zemný plyn. Postupom času však Indovia začnú prechádzať aj k elektrickým vozidlám, a to aj v sektore úžitkových áut. Batériové elektromobily však nájdu svoje využitie najmä v mestách. Na dlhších trasách a pre ťažšiu techniku akumulátory stačiť nebudú a Tata preto vidí potenciál vo vodíku. Jednak v spojení s palivovými článkami a tiež v tradičných motoroch.
Podľa šéfa Tata Motors, Girisha Wagha, sa rýchlejšej komercializácii bude tešiť druhá z menovaných technológií, teda spaľovací motor na vodík. Je tolerantnejší voči nižšej čistote paliva a pri distribúcii bude možné využiť súčasnú infraštruktu. Má podľa vás pravdu, alebo máte iný názor?
Zdroj: Hydrogen Central