Galileo Galilei
29.12.13 13:53
A
@AndrejV prvom rade o tom, ze buducnost individualnej dopravy vyzera uplne inac ako ju mame dnes, sa hovori velmi malo. Omnoho viac pocut marketing o plnohodnotnej nahrade konvencnych automobilov elektromobilmi. Toto pocut... To, ze v buducnosti mozeme zabudnut na to, ze si sadneme do svojho auta pred obytnym blokom, nastartujeme a hocikedy si budeme moct skoro rano vyrazit z vychodu Europy a v noci spat pomaly pri Atlantiku, o tom sa nehovori. Ak toto obmedzenie, ktore so sebou buducnost a zvlast elektromobily prinasaju, nazyva niekto slobodou, tak sa pohybujeme iba v podobne filozofickej rovine, ako nacisti so svojimi napismi nad koncentrakmi "praca oslobodzuje". Realne urcitu slobodu stratime, ze to ale bude pre nasu psychohygienu prospesne, je druha vec. No netvarme sa, ze prechod na elektromobily nebude znamenat obmedzenia v mobilite ako ju pozname dnes - kamkolvek, kedykolvek, neprerusene cestovat. Kludne si aktualny stav zadefinujme ako neudrzatelny nadstandard, ale treba to tak v ramci marketingovej kampane na elektromobily aj odkomunikovavat. A nie oblbovat sportovymi elektromobilmi, ci velkymi sedanmi na kazdodenne pouzitie. V tomto je schizofrenia prave na strane propagatorov tzv. e-mobility. Respektive ani vlastne neviem, ci podporovatelia e-mobility su na rovnakej nazorovej platforme s podporovatelmi, ci spolocnostami podporujucimi dnesne elektromobily. Lebo jedni o koze, druhy o elektrickom voze.
Dotacie na elektromobily by boli spravne, ak by boli elektromobily naozaj nasou buducnostou. O tom vsak neviete dnes rozumne presvedcit a preto sa ludia opravnene obavaju, ze je to len slepa ulicka a opat prostriedok, ako sa par jednotlivcov cestou na jej koniec moze obohatit. Myslim, ze vzhladom na uspesnost projektu elektromobilov, je tych dotacii az az.
Co sa tyka mimochodom dotacii na solarne panely, tak to bola jedna fraska a siroke pole ako stvorene na podvody, ktore sa aj diali. Ak uz toto chces spochybnovat, tak mi je uplne jasne, ze debata mozes ihned skoncit, kedze ani na zajazdy s prezentaciami hrncov a matracov nechodievam.
Byt Slovakom je do tej miery limitujuce, ze ci sa nam to paci, alebo nie, velke rozhodnutia sa nas nijako nedotykaju. Ze mame par sikovnych ludi, ktori miesaju karty v oblasti technologii, je sice pekne, ale velke rozhodnutia o spolocenskom smerovani (cim mobilita buducnosti jednoznacne je) sa nas nedotykaju. My sa mozeme menej, alebo viac uspesne zavesit na iduci vlak. Nejde tu o ziaden komplex, je to realita, patmilionova krajina so zufalym hdp nema prostriedky a postavenie, aby mohla cokolvek zadefinovat v celosvetovom meradle. A ak by aj mala na to kvalifikovanych ludi, ktori budu v spravnom case na spravnom mieste, v rozhodujucom okamihu sa udalosti zomelu tak, aby sme boli opat iba pri tom a nie tvorcami tychto udalosti. Vsak preco asi sa nasi politici chodia pytat Merkelovej, ci mozu spravit toto, alebo tamto?
Ano, tvoje prispevky mi pridu bezobsazne, silne pripominajuce politicke prejavy. Par dobre znejucich klucovych slov, logicky vystavana pointa, no pri zamysleni sa nad obsahom zistime, ze vlastne absentuje. Nie je tam jediny argument, nic, co by skutocne potvrdilo, ze elektromobily su nasa buducnost, ze mame riesenia nahrady palivovych motorov. Myslienky ako "sme technologicky uz dnes pripraveni", ci "participujeme na projektoch", alebo "musime byt uvedomeli", to vsetko si clovek moze vypocut v reportazach z roznych prezentacii, ci v politickych prejavoch. Ano, popri takomto prejave posobim prilis zemito a primitivne. Ale o co tu ide? O formu, alebo o to, aby ludia dostali jasnu odpoved, jasnu viziu, kde sa technologia elektromobilov nachadza a ako sa da realne rozsirovat a upravit infrastruktura pre vyrobu a najma distribuciu energie na dobijanie elektromobilov? Smart grid... Vsak je to zatial prudko stratova oblast velkych firiem, aj ked navonok to prezentuju ako buducnost. Vo vnutri im to robi cervene cisla a nevedia poriadne, co s tym dalej.
Ja, bezny clovek "od pasu" chcem pocut od vas - vizionarov, tvorcov buducnosti, konkretne kroky, co so sidliskami, co s vedeniami el. energie, co s rozvodnymi stanicami, co s dalsimi zdrojmi el. energie? To vsetko je v hustej hmle, ziadna zhmotnena predstava, ziadne konkretne obrysy toho, co by sa malo udiat. A ak aj nejake vizie mate, viete to aj zosuladit s financnymi moznostami, je to vobec realizovatelne? Ako tu uz povedal Miso - v skumavke, v labaku vela veci funguje. Ale vela veci funguje, iba pokial su konecnym cielom, ktory treba dosiahnut. Pokial vsak predefinujeme problem z konecneho ciela iba na prostriedok, zrazu vstupuje do toho aj ekonomika a realizovatelnost a tam ste v koncoch. To uz daleko rozumnejsie vyzera jedna elektrickova draha na sidlisko s mnozstvom vagonov, ako budovanie miliona pripojok pre takpovediac kazdy byt, kazde auto. Tej otazke si sa mimochodom celkom taktne vyhol - bude individualna doprava len pre vyvolenych? Ak ano, potom nas elektromobily - osobne auta vobec nemusia zaujimat, ci?
Mimochodom co bezpecnost? Bude moct byt dobijane auto ponechane bez dozoru? Nebojime sa, ze vynaliezave deti zacnu manipulovat s kablami, v ktorych tecu obrovske prudy? Na elektroinstalacie mame urcite normy, ako to bude zrazu v pripade aut? Ci uz mate rychlonabijacie stanice, co dobiju auto za 10 minut? A take budete stavat aj na sidliskach, vsak?
Znovu sa pytam, co s lodnou a lietadlovou dopravou? Co kamionova doprava, medzinarodna autobusova doprava? A co doprava v severskych krajinach s nizkou teplotou?
Znovu sa pytam, aku hmotnost maju dnesne baterie, ktorych ulozena energia zodpoveda napriklad 10 litrom paliva? Stale sa hovori o dojazdoch, ale tie zodpovedaju tomu istemu ako normovane spotreby zacinajuce cislom 3.
Aku maju dnesne baterky ucinnost (vyuzitelna energia / dobita energia)? Ako sa meni kapacita baterii s teplotou - mate nejaky graf s minusovymi teplotami na pobavenie?
Nie, pokial ty a tebe podobni nebudete nalievat ciste vino, nebudete hovorit fakty, ale neustale sa budete odkazovat na technologicky ruzovu budcnost a zmenu nasho myslenia, tak bezny clovek "od lopaty" vas bude posielat kadelahsie. Za ostatnych 25 rokov si obzvlast Slovaci uzili tolko odrbov, ze maju pravo stavat sa skepticky ku akymkolvek "priekopnikom", ci pionierom v akejkolvek oblasti. Obzvlast, ak neviete klesnut dole do prachu ku plebsu a nie ste schopni zodpovedat jasne jeho otazky a jasne nacrtnut viziu. Kde budem parkovat svoj vehikel, co ma to bude stat, kolko nan budem robit, kolko ma bude stat servis a podobne prakticke otazky. Do vtedy si behajte po sympoziach, robte prezentacie, predavajte par kusov elektromobilov roznym environmentalistom, ci zazobanym metrosexualom, no necakajte, ze Jano z Hornejdolnej rano namiesto do Octavie tdi sadne do niecoho, co ani nema kde nabit a uz toboz ho to nikam neodvezie. Asi by si mal najst pracu v miestnej rozpadajucej sa fabrike za 400euro mesacne a vykaslat sa na to nezdrave nahananie sa za pracou na volnej nohe... Ano, aj zamestnanost a sposob vykonavania prace ma suvis s prechodom na elektriku. Co so vsetkymi rozbehanymi ludmi, co robia kvoli praci rocne 50-100tisic km? To je mimochodom viac ako tych 3000 nabijacich cyklov, co ma byt vraj zivotnost auta podla tvojich slov...
Ako vravim, z tvojho tabora sa odpovedi na prakticke otazky nedockame, ale mame sa tesit na buducnost. Vy sa na nu tesite, citite prilezitost, my si pockame, ci sa je naozaj na co tesit. Zatial bude polovica naroda s autami chrochtat a druha polovica motory tocit. ;) Ano, sme neuvedomeli.
Odpovedať