V Spojených štátoch dnes prebieha inaugurácia staronového prezidenta Donalda Trumpa. Výmena Bidenovej administratívy však zrejme nijako neovplyvní novinku odchádzajúcich úradníkov, ktorí sa na poslednú chvíľu rozhodli de facto zakázať predaj čínskych áut v USA.

Trump v prvom funkčnom období s Čínou nejednal v rukavičkách, aj keď sa komunikácii s Pekingom nevyhýbal. Skrátka osciloval medzi tvrdou opozíciou a kooperatívnym chovaním. Biden v priebehu posledného roka zaviedol na čínske elektromobily 100-percentné clo a aktuálne všetky čínske značky prakticky vylúčil zo severoamerického trhu. O čo ide?

Kľúčom je kybernetika

Spojené štáty sa obávajú kybernetických hrozieb a priamych hackerských útokov prostredníctvom čínskych áut, takže americká administratíva zavádza nové pravidlá, ktorá ich prakticky zakáže. „Nechceme mať na cestách dva milióny čínskych automobilov, len aby sme zistili, že pre nás predstavujú hrozbu,“ oznámila americká ministerka obchodu Gina Raimondo.

Biely dom v otvorenom dopise uvádza, že chce ochrániť domáce automobilové dodávateľské reťazce pred zahraničnými kybernetickými hrozbami. Vyslovene potom uvádza nebezpečenstvo čínskej kybernetickej špionáže a hackerské útoky.

Zákaz začne platiť už o necelý rok

Prvý zákaz na čínsky software začne platiť v prípade všetkých automobilov modelového roka 2027, teda od 1. januára 2026. A od modelového roka 2030, inak povedané od 1. januára 2029 bude zákaz rozšírený aj na čínsky hardware. Predpisy navyše rozširujú tento zákaz aj na ruský software i komponenty.

Autá dnes nie sú len oceľ na kolesách, sú to počítače,“ dodala Gina Raimondo a poznamenala, že moderné vozidlá obsahujú kamery, mikrofóny, sledovacím zariadením GPS a okrem toho tiež pripojením na internet. „Ide o cielený prístup, aby sme udržali ČĽR a techniku vyrobenú v Rusku mimo americké cesty,“ pripomenula ministerka obchodu.

Aj Rusko...

USA vyslovene cielia na automobily, ktoré využívajú software i hardware napojený prostredníctvom internetu na Čínu a Rusko. To okrem iného znamená, že čínskej automobilke nebude stačiť, aby spustila produkciu svojich vozidiel v USA. Bude musieť dokázať, že jej vozidlo nemá spojenie s Pekingom.

Bidenova administratíva zámerne ponechala definíciu tohto spojenia veľmi vágne, aby mala voľné ruky pri prípadnom skúmaní či vydávaní zákazov predaja čínskych áut. Ten by mohol byť vydaný aj pre spoločné podniky s americkými automobilkami, ak by bolo preukázané, že firmu riadi čínsky partner s väčšinovým, respektíve významným podielom.

Za uši dostane i Európa, vyrába a vyvíja v Číne a to stačí

Aj keď sa v aktuálnych správach o bitke medzi Spojenými štátmi a Čínou Európa exaktne nikde nespomína, je jasné, že nové pravidlá zasiahnu tiež výrobcov na starom kontinente. „Je to tikajúca bomba nielen pre výrobcov originálnych komponentov, ale zasiahne tiež celý dodávateľský reťazec,“ upozorňuje v rozhovore s nemeckým Automobilwoche Daniel Wuhrmann, špecialista na produktové právo a dodávateľský segment.

Postihnutá bude pravdepodobne veľká väčšina európskych firiem v automobilovom priemysle a tie majú obavy. Musíme si uvedomiť, že ide o kompletný zákaz softwaru a hardwaru v oblasti sieťovej komunikácie a funkcií autonómneho riadenia, ktoré sú nejako prepojené s Čínou a Ruskom. A to platí aj pre mnohé dielce a produkty, ktoré sú európskymi firmami vyrábané v Číne alebo ich vyvíjajú u čínskych partnerov,“ varuje Daniel Wuhrmann.

zdroj: Reuters, Automobilwoche, France24, ilustračné foto: Carnewschina