Doteraz používaná daňová úľava vo výške 7500 dolárov mala jedno významné obmedzenie, proti ktorému z celkom pochopiteľných dôvodov brojila hlavne Tesla. Nárok na tento kredit bol totiž obmedzený na 200 tisíc predaných automobilov, takže zákazníci Elona Muska naň už nemali nárok.
Nový zákon však toto pravidlo mení. Aby ste spomínanú úľavu od roku 2024 dostali, stačí, aby bol dotyčný elektromobil vyrobený v Spojených štátoch... Lenže jeho batéria musí byť zároveň minimálne zo štyridsiatich percent vyrobená zo surovín pochádzajúcich z USA alebo pochádzať od priameho obchodného partnera štátu.
Tým to ale nekončí. Každý rok sa má tento pomer zvyšovať o 10 percentných bodov až do roku 2029 a od roku 2030 musia byť batérie vyrobené kompletne z domáceho materiálu. V súčasnosti pritom Čína ovláda až 76 percent trhu s lítiovo-iónovými akumulátormi, zatiaľ čo USA držia len asi 8 percent.
Ako správne poukazuje stránka Carscoops, ak by zákon platil od zajtra, jeho požiadavky by v tejto chvíli diskvalifikovali každé jedno batériové auto na severoamerickom trhu. Momentálne ich je v ponuke 72, pričom toto číslo zahŕňa i plug-in hybridy a elektromobily poháňané vodíkovým palivovým článkom. Sedemdesiat percent týchto áut je vyrobených mimo USA a nárok na daňovú úľavu nemá ani jeden.
Čo to pre výrobcov znamená? Ak budú chcieť americké automobilky ponúknuť svoje elektrické modely s daňovou úľavou, neostáva im nič iné ako začať rýchlo konať, alebo inak povedané, ohliadnuť sa po domácich zdrojoch, respektíve pustiť sa do vývoja takých článkov, ktoré budú obsahovať menej chemických prvkov či nespracovaných nerastov dovážaných zo zahraničia. Alebo...
Na prvý pohľad možno nenápadná poznámka/výnimka o „surovinách od priameho obchodného partnera USA“ znamená pre americké značky obrovskú úľavu, pretože vďaka nej sa zákon netýka ani tak výroby akumulátorov v Spojených štátoch, ale skôr zabezpečenia toho, aby nepochádzali z Číny. K spomínaným partnerom totiž patrí Austrália, Južná Kórea, Singapur, Mexiko a ďalšie krajiny.
Dôležitou súčasťou novej legislatívy je i to, kde americká firma súčiastky pre batérie vyrába. To znamená, že ak bude Tesla produkovať akumulátorové články v Číne pre svoje vozidlá predávané v USA, nárok na daňovú úľavu opäť zaniká.
Aký to bude mať efekt. Časť amerických médií predpokladá, že napriek úvodným značným nákladom na transformáciu produkcie batérií, by nový zákon mohol vo výsledku znamenať profit pre GM, Ford i Teslu. Časť z nich totiž už pracuje na nových linkách, ktoré by dané pravidlo mali od roku 2024 plniť.
zdroj: Carscoops