VW, Mercedes, Stellantis, Ford i ďalšie firmy kvôli padajúcemu záujmu o elektromobily postupne ohlasujú odklad nábehu produkcie čisto batériových áut a svorne tvrdia, že budú predávať spaľovacie motory aj po roku 2030, respektíve kým zákazníci budú mať o tento typ pohonu záujem.
Práve v tomto bode by vcelku dávalo zmysel oživiť trh s elektromobilmi cenovo dostupnými autami a je fakt, že pár automobiliek sa tejto stratégie skutočne drží. Patrí k nim koncern Stellantis, ktorý už začal v Európe predávať Citroën ë-C3 za 23 300 eur a chystá ešte lacnejšiu verziu s menším akumulátorom za menej ako 20 tisíc. Navyše na rovnakých základoch pripravuje novú generáciu Fiatu Panda s podobnou cenovkou a zároveň (trochu paradoxne) pritiahne do EÚ čínsky Leapmotor, v ktorom má svoj podiel.
Z automobilovej aliancie podobnej Airbusu nebude nič
Inak na tom nie je ani Renault, ktorý v tejto chvíli spúšťa predaj modernizovanej Dacie Spring za menej ako 17 tisíc eur a v najbližších rokoch uvedie na trh okrem iného aj nové Twingo za menej ako 20 tisíc eur.
Práve k vývoju elektrického Twinga prizval šéf Renaultu, Luca de Meo, európske automobilky, ktoré mali vďaka aliancii pripomínajúcej Airbus príležitosť spoločne čeliť nebezpečnej čínskej konkurencii. Táto správa zaznela na tohtoročnom ženevskom autosalóne a neostala (pre niekoho možno prekvapivo) bez odozvy. Prihlásil sa Volkswagen, ktorému lacný elektromobil zatiaľ veľmi chýba.
Pôjdu Nemci cestou Stellantisu, ruku v ruke s Čínou?
Ak vám takáto spolupráca prišla rozumná a mali ste radosť, že urobí elektromobily o niečo dostupnejšími, nemáme pre vás dostupné správy. Až štyri zdroje agentúry Reuters oznámili, že Nemci opustili rokovania s francúzskou stranou a nebudú v nich ďalej pokračovať.
Kolaps jednaní by mohol znamenať, že koncern Volkswagen bude nútený vyvinúť lacný elektromobil kompletne vo vlastnej réžii aj za cenu toho, že mu to potrvá pri „sólo jazde“ dlhšie a výsledok bude drahší. Nemôžeme však vylúčiť ani fakt, že sa VW zachová podobne ako Stellantis a k vývoju malého batériového auta prizve Číňanov, čo nakoniec podporuje už ohlásená spolupráca Wolfsburgu s automobilkou XPeng. Aj keď toto partnerstvo bolo pôvodne ohlásené kvôli aktivitám v Číne.
Koniec z iniciatívy Nemcov
Renault vývoj elektrického Twinga bez spolupráce pochopiteľne neukončí. Ďalej na ňom pracuje a podľa všetkého by ho mal uviesť na trh v priebehu roka 2024.
Detaily zlyhania rozhovorov medzi Francúzmi a Nemcami nepoznáme, ich stretnutia pochopiteľne neboli verejné. Jeden z informátorov Reutersu ale hovorí, že za koniec je zodpovedná podniková rada VW. Čo presne sa jej nepáčilo? Berte to s rezervou, ale Volkswagen údajne nesúhlasil s tým, aby sa Twingo i jeho nemecký ekvivalent vyrábal v továrni Renaultu, zatiaľ čo VW tlačilo na využitie jedného zo svojich európskych závodov.
Oslovení hovorcovia Renaultu i Volkswagenu sa k uvedenému vývoju odmietli vyjadriť, Nemci ale dodali, že momentálne skúmajú možnosti výroby lacného elektromobilu. Ten by mal byť z ich strany uvedený na trh najneskôr v roku 2027, oficiálne rozhodnutie o chystaných plánoch však má byť zverejnené až v najbližších týždňoch.
zdroj: Reuters