Model určený pre americký trh bol jemne odlišný. Vyžadovali to americké normy. US model mal lepšiu základnú výbavu.
Môj pôvodný zámer bol vtesnať prvé tri série do jedného článku. Všetky generácie si však zaslúžia samostatný článok. Začneme pekne po poriadku, prvou generáciou.
Začiatkom roka 1972 začali vyrábať nástupcu štvordverových typov 1500-2000 (E8 a E115/121). E12 prvýkrát priniesla dnes zaužívaný spôsob označenia z troch čísel. Prvé číslo je rad, druhé dve zvykli byť objem motora v decilitroch. Toto označovanie vydržalo BMW až do súčasnej turboéry takmer celých 40 rokov. Dnes už druhé dvojčíslo označuje adekvátnu dynamiku daného modelu. Dĺžka karosérie prvej generácie je 4620 mm, šírka 1690 mm a výška 1425 mm.
Ako prvé na trh prišli štvorvalcové modely 520 a 520i. „i“ znamenalo vstrekovanie. Modely bez íčka využívali na prípravu zmesi karburátor. Modelová paleta začínala s motorom 1,8l, čiže 518, s výkonom 66 kW (90 k), pokračovala 2,0 s 85 kW a 96 kW(115 k a 130 k). Nasledovali 6-valcové motory s typovým označením motora M30. Tento motor bol spočiatku v modeloch 525 a 528 a disponoval výkonom 107 (145 k) a 125 kW (168 k). Nasledovala 530, 533, kde výkon začínal na 180 k a atakoval 200 k. Model 535i mal výkon 161 kW (218 k). Samozrejme, v rámci modernizácií a rozličných trhov sa parametre môžu jemne líšiť. Motory boli spárované so 4- a 5-stupňovým manuálom, alebo 3-stupňovým automatom.
Celkovo vzniklo takmer 700 000 kusov prvej série radu 5 .
Prvý rad päťky prechádzal neustále modernizáciami techniky. Po dizajnovej stránke sa jemne zmenil až príchodom väčšej sedmičky, koncom roka 1976. Presunuli viečko nádrže a zmenili zadné svetlá. Iná bola aj predná kapota. Pre šesťvalce sa po modernizácii stal charakteristický chrómový pás okolo masky a predných svetiel.
V roku 1974 prišla na trh špeciálna verzia Motorsport 530i s výkonom 132 a 147 kW (180 a 200 k). V roku 1977 ju vystriedala verzia Motorsport 533i. Obidve boli určené len pre solventných nemeckých zákazníkov. Špičkovou verziou bola M535i. Motor mal dva ventily na valec a elektronické vstrekovanie Bosch L-Jetronic. M535i bol už na prvý pohľad odlišný. Zvonku ho zdobil decentný bodykit, vo vnútri sedačky Recaro. Lepší pôžitok z jazdy garantovala kratšia kulisa radenia a diferenciál s obmedzenou svornosťou. Zákazník si navyše mohol objednať polep auta v trikolóre.
Príplatky za úplne banálnosti
Za lepšiu výbavu si musel zákazník priplatiť. Ak ste chceli mať komfortné auto, museli ste platiť z dnešného pohľadu za banality, ako napr. pozdĺžne nastaviteľné sedadlo vodiča, alebo pozdĺžne nastaviteľný volant. Rovnako ste si museli priplatiť za strešné okno, alebo elektrický ovládané okná, zadné hlavové opierky, alebo za stierače na svetlách.
E12 vyrábali aj v Afrike. Zaujímavý je tamojší model E12/8. Mal karosériou z E12, ale podvozok, elektroniku a interiér z generácie E28.
Za zmienku stojí verzia 518 určená iba pre belgický trh. Do obyčajnej karburátorovej verzie narvali všetku možnú výbavu z 528i. E12 verne slúžila záchranným a ozbrojeným zborom v Nemecku.
Raj pre tunerov
BMW už od nepamäti obľubovali tuneri. Alpina, Hartge, alebo GS Tuning. Najznámejšie počiny E12ky sú od Alpiny. Čakali ste snáď niečo iné? :) Alpina postavila 2 špeciálne série. Prvá, Alpina B7 Turbo, mala pod kapotou trojlitrový šesťvalec preplňovaný turbom KKK, ktoré tlačilo od 0,55 do 0,85 baru. Maximálny výkon bol 300 koní. Zrýchlenie z 0-100 km/h činilo 6,1 sekundy a z 0-200 km/h za neuveriteľných 23,6 sekundy. Vyrobili ich len 149 kusov. Väčšou raritou je Alpina B7S Turbo, ktorej vzniklo len 60 kusov. Pod kapotou bol turbom (KKK) preplňovaný motor 3,5 litra. Turbo tlačilo ešte o 0,05 baru viac. Týmito úpravami výkon posunuli na 330 koní. Zrýchlenie bolo o 0,2 s lepšie v porovnaní so slabšou verziou. Maximálka 260 km/h bola na dobu jedinečná.
Odpovedalo 2011 ľudí
Zdroj: WIKI