F10 pôsobí v porovnaní s o dve generácie staršou E39 ako zavalitý obor.
BMW 5 si aj pri tejto generácii pomohlo s platformou luxusnej BMW 7, ktorá bola spoločná aj pre Rolls-Royce Ghost. Práve preto rázvorom náprav 2968 mm schovali do vrecka odvekých konkurentov (MB E 2873 mm a Audi A6 2843 mm). Platforma však neostala jediné, čo päťka zdedila. Prešlo do nej aj množstvo komfortnej výbavy. Rozdiel v rozmeroch medzi generáciami nie je až tak veľký, ale je znateľný. F10 meria 4899 x 1860 x 1464 mm. E60 má 4854 x 1847 x 1468 mm. Cestujúcim na zadných sedadlách pridali 1,3 cm navyše. Do kufra pri sedane zmestíte 520 litrov. Karoséria F10 je až o 55 % tuhšia ako u predchodcu. Hliníkové dvere ušetrili 23 kíl. Z hliníka je tiež kapota a predné blatníky. Motor posunuli ďalej za prednú nápravu, čím vylepšili rozloženie hmotnosti.
Interiér už nie je taký fádny a jednoduchý a po kroku vedľa sa opäť vrátili k smerovaniu palubnej dosky k vodičovi. V konfigurátore ste si mohli vybrať si z veľkého množstva farieb a materiálov. K tomu ste si mohli podľa gusta doladiť dekoračné panely a hornú časť palubnej dosky. Palubná doska obsahovala displej. Buď so 7 palcami (bez GPS) alebo s 10,2 palcami (s GPS).
Dnes nebudeme radiť čo kúpiť a čo nie. Každému vyhovuje niečo iné, či už kritériami, alebo peňaženkou. F10/F11 sa dá v dnešných dňoch kúpiť od nejakých 13 000 € za prvý dvojlitrový diesel v slabšej výbave. Ale počítajte s tým, že auto môže mať pokojne 400 000 km. Za stav, rok výroby, motor, výbavu, kilometre sa pripláca tisíckami.
Čim F10 najviac prekonávala staršiu E60?
- LCD displej s uhlopriečkou až 10,2",
- 520d vďaka Efficient Dynamics a otravným Start-stop systémom dokáže jazdiť za cca 5 l,
- 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic,
- EPS - elektromechanický posilňovač, pracuje len pri točení volantom,
- rekuperácia kinetickej energie pri brzdení motorom i brzdami,
- pruženie v módoch Komfort, Normal, Sport a Sport+. Režimy ovplyvňujú citlivosť plynu, tuhosť pruženia a adaptívnych stabilizátorov, posilňovač, citlivosť systému EDC aj kontroly stability DSC. Režim Sport+ vypínal systém trakcie DTC a umožňoval jazdiť kontrolovaný šmykom,
- modernizovaný head-up displej s rozšírenými funkciami,
- aktívny tempomat s funkciou STOPandGO,
- Surround view, celkový pohľad okolo auta 5 kamerami.
Pri šiestej generácii päťky sa už vôbec neriaďte trojčíselnými označeniami. Logiku v tom veruže nenájdete...
Paleta motorov a slovenské ceny na začiatku predaja BMW 5 F10 v roku 2010
Pri modernejšom a komplikovanejšom aute musíte počítať s tým, že v servise necháte viac peňazí...
Paleta motorov šiestej generácie BMW 5 ku koncu výroby
Motorov bolo požehnane. Pred modernizáciou nafťáky štartovali na dvojlitrovom štvorvalcovom dízli s výkonom 135 kW so štítkom 520d. 525d už mala trojlitrový šesťvalec, rovnako ako 530d. Tieto dízlaky mohli byť spárované so 6-stupňovým manuálom alebo s 8.stupňovým automatom. Neskôr sa na základ postavil model 518d so 110 kW, čo je v mojich očiach žalostne málo. Pribudli označenia ako 535d, alebo dokonca prvýkrát dieslové M550d, ktoré testujeme nižšie.
Benzíňaky 523i a 528i boli klasické atmosféry s trojlitorvým objemom. 535i a 550i už tlačili turbá. Podľa motorizácie ste mali na výber ako automat, tak manuál. Silnejšie verzie však v Európe výhradne s automatom. Neskôr však boli atmosféry definitívne nahradené turbami. Základné 520i a 528i mali už „len“ fúkané štyri valce.
BMW M5 F10 – koniec veľkej atmosféry
Ako som spomínal pri predchádzajúcej generácii, viac v emku nenájdete atmosféru. K slovu sa dostalo prepĺňanie, a to rovno dvoma turbami, spárované so sedemstupňovým automatom. Opäť, mne trochu nepochopiteľne, manuál mohli mať iba Američania... Zo 4,4 litra sa Nemcom podarilo vyžmýkať 412 kW (560 k) v rozsahu 6000 - 7000 ot a 680 Nm v šialenom rozsahu 1500 - 5 500 ot, zrýchlenie na 100 km/h za 4,3 s, na 150 km/h za 8 s a maximálka 250 km/h (310 km/h po odblokovaní). Údaje v skutku nie zlé! Medzi najväčšie mínusy M5 F10 patrí veľká hmotnosť. S väčším vodičom sa dostávame na hranicu 2 tony, čo je viac, ako u predchodcu s objemovo väčším motorom. V tomto aute je v podstate jedno, ako rýchlo idete a v akých otáčkach. Stačí trochu pritlačiť plynový pedál a hneď vás to tlačí do sedadla neskutočnou silou. Pozrite si video s Marošom a Peťom.
BMW M550d - dieselová empäťka
BMW M550d nie je pravá M5. Inžinieri to ani nechceli. M550d ste si mohli objednať výlučne ako štvorkolku xDrive. Tak, ako sa na začiatku predpokladalo, nikto tomu autu ľudovo nepovedal inak ako naftová M5. Efektivitu triturbomotora zlepšili zvýšením prevádzkovej pracovnej teploty. Sahara sa zopína pri teplote chladiacej zmesi nad 107 stupňov. Pri bežných autách v bežných podmienkach zhruba na 90 stupňoch. BMW pri premiére tvrdilo, že motor je top, čo sa týka pomeru medzi výkonom a spotrebou. Oba karosárske varianty boli sériovo vybavené balíkom Efficient Dynamics, ktoré malo za úlohu šetriť palivo a zároveň si naplno užívať ohromný výkon a silu motora.
M550d má s origo M5 spoločné uchytenie motora, nápravy, prevodovku, tlmiče, pružiny, naladenie servoriadenia a mnoho iného. Inžinieri týmto kusom dosiahli práve ideálny kompromis auta schopného jazdiť dennodenne. Však sa pozrite, ako z nej bol pred 5 rokmi Maroš natešený.
Alpina B5 Bi-Turbo a D5 Bi-turbo
Celkovo existovali 4 výkonové verzie B5 Bi-turbo, ktoré vychádzali z osemvalcového modelu 550i so 4395 cm3. Prvá verzia produkovaná medzi 9/2010-12/2011 mala 373 kW/507 k a 700 Nm. Zrýchlenie mala pod 5 sekúnd aj v kombi verzii. Maximálka atakovala 307 km/h. Druhá verzia produkovaná medzi 1/2012 - 12/2014 prešla jemným dopingom. Výkon vzrástol na 397 kW (540 k) a 730 Nm. Zrýchlenie má krásnych 4,3 sekundy zhodne pre obe karosérie. Max. rýchlosť 323 km/h resp. 318 km/h pre Touring.
Odpovedalo 2011 ľudí