Alfa Romeo 33 Stradale vychádzala z prototypu Tipo 33, ktorý bol určený na pretekárske využitie. Práve z pretekársky ladenej verzie tak vznikla civilná s prívlastkom Stradale, ktorá medzi talianskymi značkami označovala vozidlá určené na cestu, ale vytvorené z pretekárskych špeciálov.

Alfa Romeo 33 Stradale nemala vysoký odbyt, dnes je to však mimoriadne cenený veterán.

Najzaujímavejším faktom však je ten, že aj napriek netradičnému dizajnu a športových génov sa podarilo predať len 18 kusov. Niektoré z nich prerobili známe dizajnové štúdia Bertone alebo Pininfarina na prototypy, zvyšok je v rukách súkromných zbierok, alebo súčasťou múzea Alfa Romeo.

Koncept vozidla síce pripomínal Miuru, avšak tá mala motor otočený priečne.

Rám je vyrobený z hliníka, rovnako ako aj samotné časti karosérie. Vďaka tomu mala pohotovostnú hmotnosť okolo 700 kg. Keďže šlo o ručnú výrobu, každý kúsok je jedinečný a ani jeden nie je rovnaký. Prvé modely mali dvojité svetlomety, teda 2 paraboly, neskoršie už len 1 parabolu. Automobil stál na 13-palcových horčíkových kolesách, všetky 4 brzdy využívali kotúče. Neskoršie modely mali tiež vetracie otvory za kolesami, ktoré odvádzali horúci vzduch od bŕzd.

Interiér mal v strede pred volantom otáčkomer, rýchlomer zas v strede medzi vodičom a spolujazdcom.

Motor

Ten nájdeme v strede vozidla a poháňa zadné kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Vidlicový osemvalec má len 2,0-litrový objem, 16 zapaľovacích sviečok a 4 cievky. Maximálny výkon je 172 kW (232 k) pri 8 800 ot./min, motor však točil až 10 000 ot. Krútiaci moment dosahuje 200 Nm. Keďže každý kúsok vyrábali ručne, aj výkon jednotlivých motorov mohol kolísať. Napríklad prvý vyrobený kúsok mal až 181 kW (246 k) a s otvoreným výfukom dokonca 189 kW (257 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zabralo približne 5,7 sekundy a maximálna rýchlosť ležala na úrovni 260 km/h. V roku 1968 to bolo dokonca podľa nemeckého Auto Motor a Sport najrýchlejšie auto, ktoré dosiahlo od štartu 1 km za 24 sekúnd. Konkurenti Lamborghini Miura alebo Ferrari Daytona pritom používali dvojnásobne objemnejší motor.

Staršie modely mali 2 paraboly v každom svetlomete.

Alfa Romeo 33 Stradale však napokon stroskotala na cene. Výrobu ukončili o 2 roky neskôr po jej debute. Predajná cena 9 750 000 talianskych lír ju predurčila k najdrahším autám na svete. Veď taká Miura stála približne 7,7 milióna lír a taliansky robotník zarobil vtedy v priemere 150-tisíc lír. V súčasnosti je odhadnúť cenu tohto vozidla veľmi komplikované. Bežne nie sú na predaj, vyskytnú sa len občas na známych aukciách, kde ich cena vystrelí vždy „do nebies“. Avšak podľa odhadov jej hodnota prekračuje 10 miliónov dolárov. Slušná cena, nie?