Jano_1987
30.01.20 09:56
Z
@xxcxxc: o tom sa nehádam. Problém je ten, že euroúradníci vymysleli blbosť a tu je výsledok. Ono to tak vyzerá, keď o takých veciach rozhodujú ľudia, čo o tom nič netušia a tu je výsledok. Keď si teraz pôjdem kúpiť hocijaký spalovák, tak dojazd 500km dám určite na nádrž, ak jazdím podľa predpisov a s davom. Ak by sme chceli, aby táto Honda mala reálny dojazd 500km, tak pri zachovaní podmienok (minimálne mi musí ostať 25% energie v batérií, max nabitie cez rýchlo nabíjanie 80%) a reálna spotreba je cca 18kWh/100km. Na 500km potrebujem 90kWh energie, čo predstavuje 55% batérie. Takže auto by malo mať 164kWh batériu. 100kWh batéria v Tesle váži aj s ochrannou 600kg, teda do takého autíčka by sme museli dať cca 985kg batériu s ochrannou. Pohotovostná hmotnosť môjho Saxa s 1.6 motorom a klímou + normovaný 75kg šofér a plná 45l nádrž je 935kg. Logicky keď do auta naložím o nejakých 700kg viac, spotreba stúpne. Teda to nebude tých 18kWh, ale cca 23kWh (podobnú váhu má Tesla S a tam je bežná spotreba 23kWh pri ľahkej nohe). To znamená, že nový výpočet, teda batéria by mala mať 210kWh, váha batérie s ochrannou cca 1260kg, čo je váha Golfu napríklad, alebo Hyundai i30, Peugeot 308 atď. Navyše je tu jedno ale a to teplota. Tu je graf pre VW ID3, že ako vplýva teplota vzduchu na dojazd https://www.teslamagazin.sk/volkswagen-id-3-dojazd-objednavky-dodanie/ Podobné percentuálne straty na batérií platia všeobecne pre všetky batérie a dojazdu, rozdiel bude pár percent hore dole. Ďalšia vec, pohotovostná hmotnosť tej Hondy bude atakovať hodnotu viac ako 2 tony. Skúste sa pozrieť, čo stoja pneu s takých hmotnostným indexom. Jasne, pneu, sa nekupujú každý rok, ale hmotnosť 2t sú 2 tony, teda treba silnejšie tlmiče, pružiny, silentbloky a iné gumové časti podvozku budú pod váhou trpieť neskutočne, teda zvýšené náklady na servis. Pre porovnanie, A8 s 3.0l dieslom má pohotovostnú hmotnosť 1800kg. Vrcholová verzia A8L (predĺžená verzia s 6.0l W12) vážia 2,1t. Samozrejme moje výpočty sú len orientačné, keďže spotreba energie sa odvíja od váhy vozidla a tá sa odvíja od váhy batérie a tá sa odvíja od toho, aký chceme mať dojazd a ten sa odvíja od spotreby motora. Je to taký kruh, kde keď niečo pridám, mení sa všetko. Samozrejme teraz to poháňa 110kW elektromotor. Bude stačiť 110kW elektromotor na minimálne 2t auto? Reálne bude, ale dynamika bude dosť nevýrazná, cca niečo bna úrovni Fabia 1.2HTP 40kW, kde do cieľa sa dostanete, ale zabudnite na akékoľvek športové ambície. Ak osadím výkonnejší motor, tak mi stúpne spotreba a samozrejme ak budem potrebovať zachovať dojazd, potrebujem väčšiu batériu a ideme zase dokola. Otázkou je, kde sa to zastaví? A potom už len otázka peňazí, bežná taxa už aj na Slovensku na rýchlonabíjačke je od 59 centov, Ionity majú pre cudzie značky (netýka sa to Daimler atď, čo sa dohodli na tom, že to spravia, tí platia 35 centov) má 79 centov. Asi za zhodneme, že spotreba na 100km bude minimálne 25kWh (ešte neriešim straty pri nabíjaní atď), takže na 100km zaplatím minimálne 14,75€ pri cene 0,59€/kWh. Pri súčasnej cene benzínu 1,3€ je to spotreba 11,5l cca. Domáce nabíjanie, najlacnejšie čo poznám, tak so všetkými poplatkami je 1kWh za cca 19 centov, takže pri domácom nabíjaní je to cca 5€. Na druhú stranu, koľko vám bude trvať dobiť takých 120kWh energie z klasickej 220V zástrčky? Dokonca aj s wallboxu to bude trvať minimálne 10 hodín, neviem teraz presne aký to má výkon, samozrejme na to musíte mať aj vhodnú elektrickú sieť v dome/garáži.
Odpovedať