Audi Q8 e-tron edition Dakar
Špeciálna edícia Dakar nemohla byť načasovaná lepšie než ako dôsledok mimoriadneho úspechu Audi na super ťažkých vytrvalostných pretekoch Dakar. Audi Q8 etron edition Dakar je prerobená Q8 advanced 55 e-tron a špeciálnou ju zďaleka nerobia len polepy.
Zásadne vyšší podvozok a terénne pneumatiky
Zvýšenie svetlej výšky vzduchového a výškovo nastaviteľného pruženia až o 67 milimetrov je zásadná zmena. Strešný nosič so zapínacím popruhom, taškou a náhradným kolesom je imidžovo vhodný doplnok, no špeciálne disky kolies a all terrain balónové pneumatiky s rozmermi 265/60 R18 zásadne menia nie len schopnosti, ale aj jazdné vlastnosti EV SUV. V základnej výbave sú 18“ disky s poloterénnymi pneumatikami General Grabber AT3 s vysokou bočnicou, ktoré autu dodávajú ten pravý off-road dojem. Za príplatok sú aj 20“ letné disky s nie príliš off-road dizajnom alebo ďalšie 18“ ešte viac terénne pneumatiky BF Goodrich All Terrain. Okrem nižšieho dojazdu a nepatrne slabšej akcelerácii verzia Dakar zvláda všetky terénne disciplíny výrazne lepšie ako klasický Q8 e-tron. Výrazne lepší je nájazdový uhol, uhol zjazdu alebo uhol zlomu. Kontrastné lakovanie, širšie lemy blatníkov aj limitovaná edícia lakovania sú ďalšie milé doplnky pre auto, ktorého celkovo vznikne len 99 kusov.
Menšími zmenami prešiel aj interiér - zobrazí sklon v teréne, má robustné rohože a vaničku batožinového priestoru či rôzne ,,edition Dakar“ témy v rámci infotainmentu.
Audi Q6 e-tron
Nová Q6 e-tron prichádza aj s novým označením verzií, pričom k dispozícii sú aktuálne 3 verzie: Q6 e-tron performance s pohonom zadnej nápravy, s max. výkonom 225 kW (240 kW pri launch control), so zrýchlením 6,7 sekundy na stovku a maximálnou rýchlosťou 210 km/h, pohotovostnou hmotnosťou 2 275 kg a dojazdom 641 km podľa WLTP. Nedajte sa zmiasť, performance v tomto prípade neznamená výkon, ale dojazd. Jedná sa o verziu s najlepším dojazdom. 641 km znie super, aká bude realita uvidíme neskôr. Každopádne na ,,základnú“ verziu sú to veľmi uspokojivé parametre. Práve tu sa prejavuje schopnosť novej plaformy PPE ponúkať o 30% úspornejšiu prevádzku a o 33% viac výkonu.
Druhou v poradí je verzia Q6 e-tron quattro s pohonom oboch náprav, výkonom 285 kW, zrýchlením 5,9 sekundy na stovku, zhodnou maximálkou na úrovni 210 km/h a prevádzkovou hmotnosťou 2 400 kg. WLTP dojazd je len mierne nižší ako pre verziu performance a to 625 kilometrov.
Na vrchole je verzia SQ6 e-tron, ktorá v názve nenesie označenie quattro napriek tomu, že pohonom oboch náprav disponuje. S maximálnym výkonom 360 kW (380 kW launch control) urobí stovku za 4,4 sekundy a maximálka je v tejto verzii vyššia o 20 km/h na výsledných 230 km/h. S prevádzkovou hmotnosťou 2 425 kg napriek svojmu výkonu a váhe sľubuje WLTP dojazd 598 km.
Model Q6 e-tron s vonkajšími rozmermi 4,77 / 1,94 / 1,65 (d/š/v) spadá do kategórie prémiovej strednej triedy SUV presne medzi Q4 a Q8 e-tron. Je nakreslený na čistom papieri a stojí na platforme PPE (Premium Platform Electric). To umožňuje lepšiu efektivitu a optimalizáciu celého systému, kompaktný dizajn a množstvo nových technológií. Pohon platformy PPE má podstatne menšie rozmery ako predchádzajúce pohony vo výkonnostnej triede.
Kapacita batérie je 100 kWh, pričom využiteľných je 94,9 kWh, váži približne 570 kg a má maximálny nabíjací výkon 270 kW (260 kW pre verziu performance). Pracuje na 800V architektúre pre nadštandardný výkon nabíjania, pričom namiesto jedného 800V zväzku sa tu nachádzajú dva paralelné 400V zväzky. To umožňuje za 10 minút dobiť 250 km dojazdu a dobitie z 10 na 80 percent trvá iba 21 minút. Plný dobíjací výkon je k dispozícii už od približne 8% stavu nabitia batérie a ťahá sa mimoriadne plochou krivkou až k viac než 60% kapacity.
Veľmi zaujímavé hodnoty sú aj na úrovni rekuperácie s maximálnou rekuperáciou až 220 kW, pričom Audi tvrdí, že až 95 % brzdných manévrov sa vykonáva rekuperáciou a naviac tento systém dokáže rekuperovať dokonca aj pri brzdení v režime ABS, teda pri plnom krízovom brzdení. To je veľká novinka a riešenie, ktoré len tak u konkurencie, alebo akomkoľvek aute neájdete.
Veľké novinky sa udiali aj na podvozku, pričom Q6 e-tron je prvý model so základným, teda sériovo dodávaným sekvenčným selektívnym tlmením FSD, ktorý sľubuje vyšší komfort, lepšiu priľnavosť k vozovke, lepšiu dynamiku a bezpečnosť, pričom je plne mechanický bez elektroniky alebo nastavovania režimov. Za príplatok je, samozrejme, k dispozícii aj adaptívne vzduchové pruženie s piatimi úrovňami výšky od -30 mm do +45 mm, teda s celkovým rozsahom 7,5 cm. Vývoj podvozku novej Q6 e-tron prebiehal v úzkej spolupráci s Porsche.
Nové predné denné svetlá majú až 61 segmentov (zadné 60 segmentov), z ktorých dokážu zobrazovať až 8 rôznych digitálnych svetelných podpisov. Rôzne segmenty však prinášajú aj zmysluplnejšiu funkciu a to konkrétne na zadných svetlách so schopnosťou komunikovať s vodičom za vami. V prípade, že je vozidlo za vami príliš blízko, prípadne ak je nebezpečenstvo pred vami, tieto svetlá vyobrazia červený trojuholník pre zvýšenie pozornosti a ostražitosti vodičov za vami. To isté urobia aj v prípade, že zapnete výstražný štvorblinker.
Novú filozofiu má aj interiér, ktorý je taktiež ako z čistého papiera. Hrdí sa zreteľnosťou, orientáciou na človeka a kvalitou materiálov. Nový je tu napríklad koncept ovládania svetiel, zrkadiel a pamäti sedadiel z jedného ovládača na dverách vodiča, pričom Q6 e-tron umožňuje vypnutie stretávacích aj denných svetiel pri rýchlosti do 10 km/h.
Totálnym prevratom je interiérový dizajn, ktorý rozhodne bude použitý aj pre iné nové a aj neeklektické modely, ako už naznačujú rôzne uniknuté spy photos. Audi virtual cockpit s veľkosťou 11,9“ a MMI displej s veľkosťou 14,5“ v základnej výbave môže byť za príplatok doplnený o MMI displej spolujazdca o veľkosti 10,9“. Celý infotainment je prepracovaný, modernizovaný a inovatívny a podľa slov Audi veľmi intuitívny.
Zmenami prešli aj jazdné asistenty, ktoré používajú nové a vyspelejšie radary a senzory, ktoré majú za následok presnejšie a menej rušivé zásahy do riadenia.
Štartovacia cena Audi Q6 e-tron začína na sume 70 120,- EUR, konfigurátor na slovenskom Audi webe už funguje a ja sa priznám, že sa už neviem dočkať, kedy auto dostaneme na týždňový test.