E-Four nie je stály pohon oboch náprav
E-Four na pohľad pripomína typické pripojiteľné systémy pohonu 4x4, ktorý majú mnohé moderné SUV. Pri bežnej jazde na priľnavom povrchu ide hnacia sila výlučne na prednú nápravu, čo prispieva k nižšej spotrebe paliva. Elektronika však po celý čas bdie. Hneď ako systém kontroly trakcie zistí jej stratu na predných kolesách, začne krútiaci moment prúdiť aj na zadnú nápravu, aby sa zvýšila stabilita a kontrola nad vozidlom.
Kľúčovou vlastnosťou pohonu E-Four používaného v hybridoch japonskej značky je prítomnosť prídavného elektromotora. Lexus vo svojom systéme nepoužíva hnací hriadeľ, ktorý v konvenčných systémoch AWD prenáša energiu na zadné kolesá. Namiesto toho Japonci použili elektromotor integrovaný do diferenciálu, ktorý sám uvádza do pohybu zadné kolesá. Toto riešenie je ľahšie a kompaktnejšie, čím v menšej miere obmedzuje inžinierov pri usporiadaní interiéru automobilu. Zadný motor okrem toho slúži ako pomocný generátor, ktorý umožňuje efektívnejšie získavanie brzdnej energie.
Viac krútiaceho momentu
Za precíznu činnosť tohto pohonu sú zodpovedné systémy kontroly stability vozidla. Ak je to potrebné, ihneď zapoja do práce prídavný elektromotor a zabezpečia optimálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy. Tento inovatívny systém debutoval v roku 2005 v hybridnom modeli Lexus RX 400h. V priebehu nasledujúcich rokov ho inžinieri neustále vylepšovali. Jedna z najväčších zmien nastala v roku 2018 o 30 % zvýšili krútiaci moment smerovaný na zadné kolesá.
V súčasnosti má E-Four aj vylepšený riadiaci systém – AWD Integrated Management (AIM). Elektronika nielenže riadi rozdelenie výkonu, ale aj aktívne kontroluje činnosť bŕzd zadnej nápravy. Vďaka tomu sa auto správa v zákrutách stabilnejšie a systém neustále eliminuje nedotáčavosť a pretáčavosť, aby si udržalo správnu líniu jazdy. Najnovšia verzia inovatívneho pohonu takisto zlepšuje trakciu pri rozjazde na snehu, piesku a iných klzkých povrchoch.
V slovenských showroomoch Lexusu v súčasnosti tiež nájdeme hybridné automobily s elektrickým pohonom E-Four. Na vrchole ponuky sú modely RX 450h a RX L 450h s celkovým výkonom 313 koní, pričom zadný elektromotor má výkon 68 k. Oba modely majú tento systém už v štandarde. Rovnako je k dispozícii aj v modeli NX 300h s výkonom 197 koní. Hybridný pohon všetkých štyroch kolies môže využívať aj najmenší crossover značky – model UX 250h s výkonom 184 koní.
Zdroj: Lexus News
Krátke video nižšie detailnejšie ukazuje ako elektronikou riadený systém E-Four pracuje.