Na vývoji nového softwaru pracuje britská firma Eatron Technologies a jeho základom je strojové učenie. „Požiare elektromobilov sú vzácne, ale aj jeden je príliš,“ hovorí šéf uvedenej spoločnosti Dr. Umut Genc. „Chceme zabezpečiť, aby počet katastrofálnych zlyhaní batérií spadol na nulu a ostal tam. Náš software správy batérií nám dokazuje, že kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa je umelá inteligencia.“
Príčin zlyhania batériových článkov je viacero, často však ide o kombináciu rôznych faktorov. Asi najväčším strašiakom konštruktérov, respektíve chemikov je takzvaná depozícia kovového lítia na zápornej elektróde, v angličtine prezentovaná ako „lithium plating“
Mechanizmus vzniku požiaru článku
Tento proces vzniká predovšetkým pri nízkych teplotách v kombinácii s vysokými nabíjacími prúdmi. Pri týchto podmienkach sa zhoršuje difúzia iónov Li+ v grafitovej vrstve, pričom na zápornej elektróde dôjde k ich nasýteniu a vysoké prúdy podporujú rast dendritov.
Tie si predstavte ako krištáľovú formáciu stromčekovitého tvaru a nebezpečné sú v tom, že môžu prerásť skrz separačnú vrstvu medzi katódou a anódou a spôsobiť vnútorný skrat. Čo nasleduje, si asi dokážete predstaviť. Táto reakcia môže iniciovať tepelný únik, ktorý je udržovaný reťazovou reakciou a výsledkom je len ťažko uhasiteľný požiar.
Popísaný mechanizmus sa okrem iného zvonka prejavuje stratou kapacity a nárastom vnútorného odporu a práve na tomto mieste sa k slovu dostáva software. Detekcia lítiovej vrstvy článkov a skúmanie elektród je po namontovaní do auta komplikovaná, vedci ale prišli na to, že najefektívnejšie je skrátka strojové učenie.
Depozíciu kovového lítia deteguje oveľa presnejšie ako ktorékoľvek iné metódy, navyše ho dokáže odhaliť so značným predstihom, takže po jeho nahraní do elektromobilu by program mal byť schopný upozorniť majiteľa vozidla na poškodenie ešte predtým, než napácha nejaké väčšie škody.
Čo spoločnosť Eatron Technologies zatiaľ neprezradila, je možný termín praktického nasadenia ich novinky v sériovej výrobe, v tejto chvíli však spolupracujú už s niekoľkými automobilkami (Nio, Vinfast...), takže to čakanie by nemuselo byť dlhé. Tým skôr, že výsledky ich detekcie je také úspešné.
zdroj: Eatron Technologies