Nezmyseľ

Bežný motor je dimenzovaný na 50 tisíc štartov počas svojho celého života. Spolu so štart-stop systémom však môže toto číslo narásť až na 500 000 naštartovaní. Prínos celého semaforového zdochýnania je sporný. Najviac z neho dokáže vyťažiť normovaná spotreba, vďaka čomu je nižšia. Realita je však na tom inak.

S daným systémom ľudia najviac spomínajú turbo, ktoré sa náhlym vypnutím motora často nedokáže dochladiť. Bohužiaľ, je tu aj iný prvok, ktorý štartovaním trpí. Kľukový hriadeľ je napojený na ojnice pomocou klzných ložísk. Počas prevádzky motora je medzi kovovými povrchmi kľukového hriadeľa a ôk ojníc tenký olejový film, ktorý zabraňuje kontaktu kov na kov. Po vypnutí motora ojnice dosadnú na hriadeľ, pretože olej stratí tlak. Kým sa nič nehýbe, tak je všetko v poriadku. Pri štarte však trvá niekoľko otáčok, kým olej opäť vytvorí film. Dovtedy však dochádza k značnému treniu. Všetko je v poriadku, pokiaľ auto štartuje napríklad 3 krát denne. V prípade, že štartov napočíta 30, opotrebenie samozrejme stúpa.

Štart-stop systém našťastie môžeme vo väčšine áut vypnúť.

Novšie motory budú štart-stop zvládať stále lepšie. Väčší problém nastáva pri motoroch, ktoré výrobca vyvinul bez ohľadu na tento systém a potom ho jednoducho pridal.

Auto našťastie deaktivuje tento systém v prípade, že potrebuje kúriť, chladiť a podobne. Ochladzovanie turba však k týmto dôvodom nepatrí.

Jedným z riešení tohto problému môže byť vývoj nových ložísk. Firma Federal Mogul vytvorila nový materiál Irox, ktorým sa potiahnu samotné ložiská. Novinka obsahuje obyčajnú hrdzu v mikroskopickej podobe, kedy je veľmi klzká. Vďaka tomu klesá trenie na polovicu.

Druhou možnosťou je zlepšenie na poli motorových olejov. Britská spoločnosť Miller Oils vyvinula nový olej, ktorý znižuje trenie v ložiskách hriadeľa o 50 %. Nová technológia s názvom Nanodrive funguje na princípe mikroskopických guličiek. Tie sa prichytia na povrchu a pracujú ako ložisko. V súčasnosti Miller Oils novinku používa v olejoch pre okruhové špeciály.

Kým sa teda nedostanú do výroby prvky znižujúce opotrebenie motorov, mali by sme štart-stop systém používať s mierou. Druhou možnosťou je prijať fakt, že motor trpí a pripraviť sa v krajnom prípade aj na najhoršie.

Zdroj: autocar.co.uk

Prečítajte si aj: Každý veľkolepý príbeh má svoj štart - ako štartujú superautá?