Východný sused a dopravné projekty
Vojna na Ukrajine sa ukázala ako akcelerátor spolupráce s východným susedom Slovenska. V priebehu posledných 18 rokov pritom nebol otvorený ani jeden nový hraničných priechod s Ukrajinou, upozornil Denník N. V prevádzke sú tak stále 3 prechody.
Existujú pritom plány na výstavbu a otvorenie dvoch nových priechodov: Ulič – Zábrid (Prešovský kraj), ako aj druhého, ktorým je Čierna nad Tisou – Solomonovo (Košický kraj). Ministerstvo financií v stanovisku pre Denník N hovorí, že nové priechody sú vo fáze posudzovania, no napríklad Ulič - Zábrid sa nachádza v ochrannom pásme Národného parku Poloniny. Má pritom silnú podporu miestnych, ako aj Prešovského samosprávneho kraja.
Čo sa týka priechodu Čierna nad Tisou - Solomonovo, tu pribrzdila prípravné práce - aj na ukrajinskej strane - vojna na Ukrajine.
Vplyvom vypuknutia vojny na Ukrajine získali väčšiu pozornosť politikov regióny ako Zemplín, Poloniny či Zakapartsko, a to aj čo sa týka výstavby cestnej infraštruktúry. Z tej by mohli potenciálne profitovať aj ekonomicky.
Slovenskí diaľničiari podľa vlastných slov napredujú v prípavach na dokončenie diaľnice až po hranicu s Ukrajinou. „Aktuálne sú už v rámci štúdie realizovateľnosti na úseky D1 Bidovce – štátna hranica UA ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový,“ cituje Denník N hovorkyňu NDS Evu Žgravčákovú.
V preklade to znamená, že by sa čoskoro malo pripraviť trasovanie a dopravný model pre túto rýchlu cestu. Tá sa má stavať postupne od štátnej hranice, smerom k Sobranciam a Michalovciam až po úsek D1 Bidove - Dargov. Žgravčáková spresnila, že Slovensko už má s Ukrajinou dohodnutý aj bod, v ktorom sa naša diaľnica napojí na tú ukrajinskú. Bude to neďaleko existujúceho priechodu Vyšné Nemecké - Užhorod, konkrétne pri tamojšom letisku.
Ak sme teda doteraz hovorili o diaľnici D1 ako o rýchlej ceste medzi Bratislavou a Košicami, po novom budeme podľa všetkého musieť toto pomenovanie upraviť na Bratislava - Užhorod.
Diaľničné úseky pri hranici s naším východným susedom totiž môžu byť hotové rýchlejšie ako niektoré iné (viac na západ sa nachádzajúce) úseky D1ky v komplikovanom teréne náročnom na výstavbu.